Verkiezingen 2017: iets meer Avans in de Tweede Kamer

illustratie: Julika RunowDe VVD de grootste partij en GroenLinks de grote winnaar. De meeste stemmen zijn inmiddels geteld en langzamerhand wordt duidelijk hoe de nieuwe Tweede Kamer eruit gaat zien. Het aantal kamerleden met een Avansverleden neemt toe.

Jesse Klaver, oud-student van de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch, heeft zijn partij GroenLinks naar een winst van tien zetels geleid. De kans is groot dat hij de komende kabinetsperiode de linkse oppositie gaat aanvoeren, hoewel er GroenLinks door sommige commentatoren ook genoemd wordt als mogelijke regeringspartij. Of we binnenkort spreken van kamerlid of minister Klaver zal de komende maanden duidelijk worden.

Minister van Onderwijs?
Onderwijswoordvoerder en oud-Avansdocent Paul van Meenen keert ook terug in de Kamer. Hij stond op plaats 8 van de kandidatenlijst. D66 staat nu op 19 zetels. De partij van Alexander Pechtold is een gedoodverfde kandidaat om mee te regeren, dus ook voor Van Meenen is er kans op een ministerspost. Levert Avans de nieuwe minister van Onderwijs?

Nieuw in de Tweede Kamer is Paul Smeulders, oud-student Bestuurskunde in Den Bosch. Met zijn dertiende plaats op de kieslijst van GroenLinks komt hij met hakken over de sloot in de Kamer. De partij staat namelijk op veertien zetels.

Niet genoeg stemmen
Voor Mpanze Bamenga en Alexander van Hattem, beide oud-student van de Juridische Hogeschool, lijkt een carrière in de Tweede Kamer nog even ver weg. Bamenga staat 35ste op de lijst van D66, Van Hattem op een 48ste plaats op de lijst van de PVV. De laatste zit al namens de PVV in de Eerste Kamer.

Selime

76 zetels: Denk – 50PLUS – CDA – SP – PvdD – GL – PvdA – CU – SGP Denk 3 cda 19 Gl 14 sp14 pvda9 pvd5 cu5 sgp3 50+4

2017-03-16 11:05:33