ASIS en Thaise universiteit gaan studenten uitwisselen

Foto: stamford.eduDe Avans School of International Studies (ASIS) gaat studenten uitwisselen met Stamford University in Bangkok, Thailand. “De belangrijkste les voor studenten is een half jaar overleven in een compleet andere cultuur.”

ASIS heeft al samenwerkingsovereenkomsten met universiteiten in verschillende Aziatische landen. Thailand ontbrak nog op het lijstje. Docent Fred Cahuzak vindt het belangrijk dat Avansstudenten naar Stamford University kunnen. “Thailand heeft een pure cultuur. Het is het enige land in die regio zonder koloniaal verleden of overheersing door een van de regionale grootmachten. Dat maakt het bijzonder. Onze studenten moeten kennis nemen van interculturele verschillen en hoe daarmee om te gaan. Thailand is bij uitstek een land waar dat kan.”

Verplicht naar het buitenland
Studenten International Business and Management Studies zijn verplicht een semester in het buitenland te studeren. “Omdat wij als opleiding nog steeds groeien, moeten we zorgen voor genoeg studieplekken in het buitenland. Dat was een andere reden om de overeenkomst te sluiten.”

De bedoeling is dat er ook Thaise studenten bij ASIS komen studeren. “Dat is best vooruitstrevend voor een Aziatische partnerschool. De meeste lukt het niet om studenten naar Nederland te sturen”, zegt Cahuzak.

‘Het gaat minder om de lessen’
Over het niveau van het Engels maakt de docent zich geen zorgen. “Zeker jonge Thaise mensen spreken uitstekend Engels.” Wel merkt Cahuzak dat bij buitenlandse instellingen het niveau van het onderwijs minder hoog is dan dat van Avans. “Maar eigenlijk gaat het ook minder om welke lessen Nederlandse studenten daar volgen. De belangrijkste les voor hen is een half jaar overleven in een compleet andere cultuur.”

Fred Cahuzak

Voor alle duidelijkheid : het betreft de campus in Bangkok en niet die Huahin