Bredase horeca wil vervangend festival voor alle studenten

Diverse Bredase horecaondernemers willen gezamenlijk een vervanger opzetten voor het HBO Intro Festival. Het nieuwe festival moet gelijkwaardig zijn aan wat Avans en de NHTV de afgelopen jaren organiseerden.

Avans en NHTV hebben besloten dit jaar geen groot festival meer te organiseren in de binnenstad van Breda. In plaats daar van komt een festival voor alleen eerstejaarsstudenten op een andere locatie.

Ongeloof
“Toen ik het hoorde was ik verbaasd, verdrietig en teleurgesteld”, zegt Nanda Koomans, uitbater van onder andere ’t Hart aan de Grote Markt in BN|DeStem. Eerder lieten ook andere horecaondernemers al weten het ongelofelijk te vinden dat het HBO Intro Festival niet meer door gaat. Ook diverse studenten- en studieverenigingen gaven aan het jammer te vinden dat er geen festival meer is voor ouderejaarsstudenten.

Arathorn Gummlich, voorzitter van horecavereniging de Wandelerij en eigenaar van Stappen en Shoppen, is in gesprek geweest met horecaondernemers en de organisatie. “Ze willen studenten kennis laten maken met de stad. Dat gaat beter in de binnenstad dan in het Breepark en het lijkt dat de kans vrij groot is dat het daar gehouden wordt”, zegt hij in BN|DeStem.

Podia
Ideeën voor de vervanger van het evenement in de binnenstad zijn er al: “Je moet denken in lijn van wat het altijd is geweest. In de binnenstad, met meerdere podia. Niet alleen eerstejaars, maar ook andere studenten moeten kunnen genieten tijdens dit gezellige feest.”

Hoe het festival moet gaan heten en of de gemeente een vergunning verleent, is nog niet bekend.