‘HBO Intro Festival hoort gewoon in de binnenstad’

Het HBO Intro Festival in Breda wordt uit de binnenstad gehaald en is vanaf dit jaar alleen nog toegankelijk voor eerstejaarsstudenten van Avans en NHTV. “Het is jammer dat het enige grote studentenfestival in Breda verdwijnt.”

Barrie Vogels, voorzitter van studentenvereniging Virgo, heeft gemengde gevoelens. “Het was het enige festival in Breda voor alle studenten, dat verdwijnt en er komt geen vervanging. Maar ik snap wel dat de hogescholen terug willen naar waar het festival voor is opgezet: eerstejaarsstudenten.”

De stadsbrede introductie ziet Vogels als een versterking op de gezamenlijke introductie van Virgo en Maximus. “Andere jaren kwam je in de binnenstad wel kleine groepjes tegen maar dat was het dan. Straks komt er een dag waarop alle introducties bij elkaar komen en je elkaar kunt zien.”

Kansen
De Avansstudent ziet kansen voor Virgo mocht het HBO Intro Festival georganiseerd worden bij Bress. “Wij willen zeker meehelpen en kijken of we de soos kunnen openstellen en Virgo laten zien aan de bezoekers.”

‘Het is belangrijk dat studenten naast de stad ook studiegenoten én de opleiding leren kennen’

“Van medestudenten hoor ik vooral dat ze het jammer vinden dat het enige grote studentenfestival uit de stad verdwijnt”, zegt Amber van Boxtel, vierdejaarsstudent Bedrijfseconomie en secretaris van studievereniging Oase. Jaarlijks doen zo’n 160 eerste- en tweedejaarsstudenten mee aan de door SV Oase samen met SV Merlijn en Midas georganiseerde introductie. “Ik hoop dat dit ook in de toekomst kan blijven bestaan. Het is belangrijk dat studenten naast de stad ook studiegenoten én de opleiding leren kennen.” Wat dat betreft ziet Amber de stadsbrede introductie vooral als een aanvulling op de eigen intro.

“We zijn de afgelopen jaren niet betrokken geweest bij het HBO Intro Festival. Maar als dit voortaan gericht is op eerstejaarsstudenten en andere studenten- en studieverenigingen gaan zich daar presenteren, dan zullen wij dat ook zeker doen.”

Breda studentenstad?
“Het is goed dat de instellingen zich weer meer gaan richten op eerstejaarsstudenten. Het is een prima eerste opstap naar een echte stadsbrede introductie ”, zegt Martin Naafs, vierdejaarsstudent Bedrijfskunde MER en voorzitter van de Studentenraad Breda. “Wel is het zonde als daarmee het grote geheel van Breda als studentenstad en de activiteiten die daarbij horen verloren raken.”

De Studentenraad wil daarom met de gemeente en de horeca om tafel om te kijken of er een alternatief kan komen voor het HBO Intro Festival. “Ik denk dat het vooral belangrijk is dat studenten vanaf nu betrokken zijn bij het proces.”

‘Het is een evenement dat gewoon in de binnenstad hoort’

De Bredase horeca is niet blij met het besluit van Avans en de NHTV. Nanda Koomans, uitbater van ‘t Hart en Café De Vulling op de Grote Markt, noemt het besluit zelfs schandalig. “Het is een evenement dat gewoon in de binnenstad hoort. We moeten beseffen dat we niet alleen klanten mislopen, maar ook toekomstig personeel”, aldus Koomans in BredaVandaag.

De horecaondernemer doelt hiermee op studenten die, dankzij het festival, kennis maken met het Bredase uitgaansleven. “Zij kunnen dan denken van: Oh, hier zou ik wel willen werken”. Koomans gaat binnenkort het belang van dit soort evenementen uit leggen aan de wethouder. Ook andere horecaondernemers zien het feest niet graag verdwijnen uit de binnenstad.

Kansen
De woordvoerder van Avans ziet kansen voor de horeca. “Wij trekken ons terug, maar de horeca is vrij om te doen wat ze willen, hartstikke mooi. Maar de organisatie ligt niet bij Avans en NHTV. Dat dit voor de horeca als belangrijke partner een tegenvaller is, dat begrijpen we”, zegt hij tegen BredaVandaag.

Op Facebook is massaal gereageerd door Avansstudenten, enkelen daarvan opperen om zelf maar een feest te organiseren als Avans en de NHTV het niet langer doen.