Judoka en oud-Avansstudent Sanne van Dijke wint goud op EK in Polen

Foto: APHet gaat Sanne van Dijke, oud-student Bestuurskunde in Den Bosch, voor de wind: de judoka won vrijdag tijdens het EK in het Poolse Warschau goud in de klasse tot 70 kilogram.

Tijdens haar debuut op het EK wist Sanne indruk te maken. Met een ippon versloeg ze de Française Marie Eve Gahie, de Turkse Busra Katipoglu en de Duitse Giovanna Scoccimarro.

“Gekkigheid gewoon!”, jubelde Van Dijke na haar gouden plak. “Van tevoren dacht ik dat een EK-titel best gek zou zijn, maar ik hield het best voor mogelijk. Maar toen ik de halve finale had gewonnen had ik zoiets van: kom maar op, nu ga ik met goud naar huis”, laat Sanne aan de NOS weten.

Wereldranglijst
De 21-jarige staat negende op de wereldranglijst. Twee maanden geleden pakte ze al brons bij de prestigieuze Grand Slam van Parijs. In 2015 werd ze ook al Europees Kampioen junioren.

In het studiejaar 2015-2016 stopte de topsporter met haar opleiding aan Avans.

Olympisch droom
Eerder vertelde Sanne al over haar Olympische dromen in Punt Magazine.