Koerswijziging Ouderendag Sociale Studies Breda: studenten zelf op zoek naar wensen van ouderen

Foto: Beeldveld/Wilfried ScholtesNa twee succesvolle edities van de Ouderendag gooit de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) het roer om. Tweedejaarsstudenten moeten zelf op zoek naar wensen en sponsors.

De afgelopen jaren vervulde ASB meer dan driehonderd wensen van Bredase ouderen. Studenten gingen met ouderen mee naar de Biesbosch, Efteling of de dierentuin. Die wensen kwamen massaal binnen bij de academie. Leuke dagen voor ouderen en studenten, maar niet helemaal wat de academie voor ogen staat.

Zelf op zoek
“De activiteiten pasten niet goed binnen ons rooster, bovendien stak de academie veel tijd en geld in het vervullen van de wensen maar haalden studenten er niet altijd genoeg uit”, zegt docent Joos Priem. Voor komend studiejaar is besloten het over een andere boeg te gooien. “De studenten moeten zelf op zoek naar wensen van ouderen, zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling en de sponsoring. Als academie stellen we natuurlijk wel onze contacten met diverse instellingen beschikbaar.”

Doel van de nieuwe opzet is dat studenten een ondernemende houding aannemen. “Dat past binnen de huidige tijd, daar wordt ook om gevraagd op de arbeidsmarkt. In het nieuwe curriculum, waar we in september 2017 mee van start gaan, beginnen we daar in het eerste jaar van de opleiding al mee.”

Zelfstandig wonenden
Priem verwacht dat in de nieuwe opzet ook meer ouderen die nog zelfstandig wonen betrokken worden. “Dat is een groep ouderen die lastiger te bereiken is. Omdat we nu niet meer vastzitten aan Breda, verwacht ik dat we deze groep beter kunnen benaderen.”

Een ander voordeel is dat in de nieuwe situatie studenten niet vast zitten aan een bepaalde dag. “Het past ook op die reden beter in ons onderwijs”, zegt Priem.

Veel van de voorheen ingebrachte wensen waren nogal massaal. Bussen vol ouderen die met studenten een dagje uit gingen. “Dat willen we niet meer. Het gaat juist om het persoonlijke contact. Natuurlijk is een dagje Efteling niet verboden, maar ik hoop ook op de kleinere wensen. Het moet gaan om kwaliteit en niet om kwantiteit.”