Nederlandse wetenschapper op lijst meest invloedrijke personen

Time Magazine heeft de Nederlandse chemicus Guus Velders op de jaarlijkse lijst met de honderd meest invloedrijke personen gezet. Hij heeft de onderscheiding te danken aan zijn baanbrekend onderzoek naar klimaatverandering.

Velders werd voorgedragen door acteur Leonardo DiCaprio, die een documentaire over klimaatverandering produceerde: Before the flood. Er zouden meer wetenschappers, activisten en politici moeten zijn die net als Velders hun levenswerk maken van de strijd tegen klimaatverandering, stelt DiCaprio.

Onderbouwing klimaatakkoord
De chemicus van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu werkte onder meer mee aan de wetenschappelijke onderbouwing van het wereldwijde klimaatakkoord dat in oktober 2016 werd gesloten in Kigali.

Fluorkoolwaterstoffen
In samenwerking met Amerikaanse onderzoekers toonde hij de schadelijke werking aan van fluorkoolwaterstoffen (HFK’s). Die stoffen komen vaak voor in airconditioners, koelkasten en isolatiematerialen. In Kigali werd besloten het gebruik van HFK’s sterk te beperken.

De bijzonder hoogleraar luchtkwaliteit en klimaatinteracties aan de Universiteit Utrecht staat op de lijst in het groepje ‘Pioneers’.