Avans uitgeroepen tot meest duurzame hogeschool van Nederland

Voor de vijfde keer op rij is Wageningen Universiteit uitgeroepen tot de meest duurzame hogeronderwijsinstelling van Nederland. In het hbo komt Avans ditmaal als beste uit de bus.

Voor de uitreiking van de jaarlijkse SustainaBul rangschikken de ‘Studenten voor Morgen’ universiteiten en hogescholen op volgorde van duurzaamheid. Ze sturen de instellingen een vragenlijst en geven punten op grond van de antwoorden en bewijsstukken.

Universiteiten
Wageningen Universiteit scoort opnieuw het hoogst, gevolgd door de TU Eindhoven. De Universiteit Leiden staat op de derde plaats en de Vrije Universiteit Amsterdam stijgt van de zevende naar de vierde positie.

Avans
De hoogst genoteerde hogeschool is Avans op de zevende plaats. In eerdere jaren liep de Hogeschool Utrecht voorop, maar nu niet meer. Ook de ‘groene’ hogeschool Van Hall Larenstein passeert de Utrechters en de Hanzehogeschool Groningen komt met hen op gelijke hoogte.

De vragen van de studenten gaan onder meer over onderwijs en onderzoek: is het thema duurzaamheid in het lesprogramma verweven en doen medewerkers onderzoek naar bijvoorbeeld milieuvriendelijke technieken?

Personeelsbeleid
Maar ook de bedrijfsvoering komt aan bod en dan blijkt duurzaamheid een breed begrip. Niet alleen vegetarisch eten in de kantine weegt mee, maar bijvoorbeeld ook het ‘duurzame’ personeelsbeleid: is er aandacht voor seksegelijkheid, diversiteit, gezondheid en geluk?

Voor het eerst is er ook een award uitgereikt voor het ‘meest iconische project’. Die prijs gaat naar de TU Eindhoven. Bij het renoveren van het hoofdgebouw werden zoveel mogelijk materialen hergebruikt en is het gebouw zo energiezuinig mogelijk gemaakt.

Volgens het persbericht is bij alle deelnemende instellingen een “duidelijke toename” in duurzaamheid merkbaar. Er deden elf universiteiten en negen hogescholen aan de ranglijst mee.