Avansstudenten geven gastcollege aan kansarme jongeren

Jongeren uit achterstandswijken krijgen op zondag 21 mei gastcolleges van Avansstudenten Small Business en Retail Management (SBRM) in Breda. De tweedejaarsstudenten Bart van Weert en Sam Snoeijs leggen de basisprincipes van marketing uit. Ze werken samen met Stichting Petje Af, dat zich inzet voor jeugd uit armere wijken. Hun missie? De jongeren inspireren het beste uit zichzelf te halen.

‘Ik vind het mooi als ik iets voor ze kan betekenen’

“Ik hoefde niet lang na te denken toen Petje Af me vroeg”, vertelt Bart van Weert. De student SBRM begon zelf al op zijn dertiende met werken. “Voor mij was mijn omgeving daarbij een cruciale factor. Ik had op jonge leeftijd al ondernemers om mij heen en ook mijn ouders stimuleerden mij om gedreven te zijn”, vertelt hij. Tijdens de workshopdag hoopt hij zelf een inspiratiebron te kunnen vormen voor de kinderen, die tussen de 10 en 14 jaar oud zijn. “Ik weet heel goed dat zij niet de kansen krijgen die ik wel kreeg, dus ik vind het mooi als ik iets voor ze kan betekenen.”

Enzo Knol en Tony’s Chocolonely
Bart en Sam geven het gastcollege door in te haken op het niveau van de jongeren. “We laten ze veel fimpjes zien en nemen aansprekende voorbeelden, zoals Enzo Knol en Tony Chocolonely.” Alleen op die manier bereik je de jonge doelgroep, denkt Bart. Om het interactief te maken mogen de kinderen een opdracht maken, waarna ze een presentatie geven. Bart offert graag zijn zondag op voor de workshopdag. “Kinderen zijn een kritisch publiek, maar dat maakt het voor mij een hele mooie uitdaging om ze iets bij te brengen.”

Jeugd inspireren
Stichting Petje af wil kinderen motiveren op zoek te gaan naar eigen talenten en mogelijkheden en zo het beste uit zichelf te halen. Zij krijgen inspirerende lessen van gastdocenten uit de werkpraktijk en doen activiteiten die gerelateerd zijn aan kunst, cultuur en gezond gedrag. Aanstaande zondag is speciaal bedoeld voor kinderen uit de omgeving van Breda. De stichting bestaat sinds 2006 en werkt op verschillende locaties in Nederland.

Sabine

Waar en hoe laat vindt dit plaats?

2017-05-20 16:24:47