COBEX: ‘Docent heeft de suggestie gewekt dat ik kon afstuderen’

Een student International Business and Languages in Den Bosch voldoet niet aan de afstudeerdrempel van 112 studiepunten, maar wil toch afstuderen. De examencommissie geeft daar geen toestemming voor en uiteindelijk stapt de student naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student is al bezig met afstuderen als ze van de examencommissie te horen krijgt dat ze niet verder mag omdat er nog achttien studiepunten open staan. Daarmee voldoet de student niet aan de afstudeerdrempel. Daarnaast heeft ze ook haar stage nog niet afgerond, een andere voorwaarde om af te studeren. “Ik ben in beroep gegaan omdat de docent in een gesprek de suggestie heeft gewekt dat ik mijn stageonderzoek ook kon afronden tijdens mijn afstuderen”, legt de student tijdens de zitting toe.

Onvoldoende
Van de achttien ontbrekende studiepunten moeten er negen komen van het stageonderzoek dat de student opnieuw moet schrijven. Voor de eerste versie kreeg ze namelijk een onvoldoende. “Daar ben ik een dag of twee mee bezig en dan is dat af.” Naast een docent zou ook de opleidingscoördinator toestemming gegeven hebben aan de student af te studeren.

“We hebben nooit formeel goedgekeurd dat deze student al zou beginnen met afstuderen”, zegt de voorzitter van de examencommissie. “De student heeft meer dan acht studiepunten open staan en voldoet daarmee niet aan de afstudeerdrempel.”

De COBEX-voorzitter vraagt waarom alles zo lang heeft moeten duren. “Je hebt je stage afgerond in januari 2016 maar pas in januari 2017 je stageonderzoek ingeleverd, waarom heb je daar zo lang over gedaan?” Volgens de student klopt dat niet. Haar stageonderzoek leverde ze al in april 2016 in, maar het complete stageverslag pas in 2017.

‘Dit is allemaal wel heel erg rommelig verlopen’

“Ik krijg er hoofdpijn van”, constateert de voorzitter van het COBEX. “Dit is allemaal wel heel erg rommelig verlopen. Is er bij de opleiding geen termijn waarbinnen stageverslagen moeten worden ingeleverd?” Die blijkt recent wel ingevoerd te zijn, maar nog niet toen de huidige zaak speelde.

De bel
“Ik concludeer dat de docent er ook niet erg hard aan getrokken heeft. Maar waarom heb je zelf niet eerder de bel geluid”, vraagt hij de student. “Na mijn stage in Maleisië en een minor in Barcelona wilde ik eerst weer rustig opstarten in Nederland. Ik heb wat vakken ingehaald en ben mij toen gaan richten op mijn afstuderen.”

Het COBEX verklaart het beroep ongegrond. De student moet voldoen aan de afstudeerdrempel voor zij haar opleiding kan afronden.

Kleuterjuf

"Na mijn stage in Maleisië en een minor in Barcelona wilde ik eerst weer rustig opstarten in Nederland". Klinkt als een student uit de categorie gratis bier, lang leve de lol en het ligt aan iedereen behalve mijzelf. Neem je verantwoordelijkheid!

2017-05-23 16:43:35