Drie jaar cel voor fraudeur Rijksuniversiteit Groningen

Het hoofd technische dienst van de Rijksuniversiteit Groningen die voor meer dan een miljoen zou hebben gefraudeerd, heeft drie jaar celstraf gekregen waarvan zes maanden voorwaardelijk. Ook moet hij 450 duizend euro schadevergoeding betalen.

Hans G. was bij de RUG verantwoordelijk voor het onderhoud van de universiteitsgebouwen. Vorig jaar werd hij gearresteerd op verdenking van corruptie, witwassen en valsheid in geschrifte.

Smeergeld
De rechtbank acht nu bewezen dat de 66-jarige Groninger “de spil was in een ambtelijke corruptiezaak bij de universiteit”. Hij gunde opdrachten aan bevriende bouwbedrijven, die hem en zijn familie in ruil daarvoor smeergeld betaalden en auto’s voor hem regelden. Via valse facturen die door G. zelf waren goedgekeurd, betaalde de universiteit uiteindelijk de rekening.

Ook ritselde hij voor zijn zoon en schoondochter baantjes bij bedrijven, die in ruil daarvoor klussen kregen toegewezen bij de universiteit. De familieleden hoefden nauwelijks te werken maar ontvingen wel loon, dat aan de RUG werd doorberekend.

Grensoverschrijdend
De rechtbank oordeelt dat het handelen van G. “verregaand grensoverschrijdend” was. “Hij heeft vanuit puur eigenbelang gehandeld en daarmee het vertrouwen van de universiteit en van de maatschappij beschadigd. Dat heeft hij lange tijd volgehouden, terwijl hij ook genoeg tijd had om tot inkeer te komen”, schrijft de rechtbank in haar oordeel. Vijf medeverdachten zijn veroordeeld voor het aanzetten tot corruptie, witwassen of heling. Twee andere verdachten zijn vrijgesproken.

Hans G. krijgt een hogere straf dan Jelle B., een voormalig directeur van Hogeschool Windesheim, in 2012 kreeg. Die drukte in acht jaar tijd acht ton achterover en werd in hoger beroep veroordeeld tot een gevangenisstraf van tweeënhalf jaar, waarvan één jaar voorwaardelijk.