Groene en autovrije Onderwijsboulevard een stap dichterbij

Visualisatie door D66Geen auto’s en bussen die veel te hard voorbij rijden maar een mooie groene strook met bankjes en looproutes. D66 overhandigde in maart al een plan voor een groene Onderwijscampus aan het College Burgemeester en Wethouders in Den Bosch. Het college gaat nu onderzoeken of dit realiseerbaar is.

Bossche studenten herkennen het vast: oversteken van en naar het Avansgebouw kan nog wel eens tricky zijn. De Onderwijsboulevard is al jaren een gevaarlijk punt vanwege druk verkeer en de vele studenten. Het stadsbestuur geeft op de vragen van D66 aan dat de weg inderdaad ‘qua verkeersdrukte vergelijkbaar is met een 50 kilometer per uur weg’, schrijft het Brabants Dagblad. Terwijl de officiële snelheid 30 kilometer per uur bedraagt.

Onwenselijke situatie
D66 verwacht dat de verkeersdrukte op de nu al chaotische Onderwijsboulevard in de toekomst toeneemt tot 4.000 voertuigen per dag. “Een onwenselijke situatie”, aldus René van den Kerkhof van D66. “Iedere dag blijkt weer dat de Onderwijsboulevard meer gebruikt wordt als een doorstroom-as voor autoverkeer dan als een autoluwe dertigkilometerzone. De eerder genomen maatregelen zoals zebrapaden en snelheidsmeters remmen automobilisten te weinig af. Dit leidt dagelijks tot hachelijke situaties.”

Planning
Een autovrije Onderwijscampus komt een stuk dichterbij. Het plan van D66 wordt meegenomen in een planning over verkeer in de gehele spoorzone. Dit rapport moet voor de zomer uitkomen.