Hippe ideeën voor een betere overgang van mbo naar hbo

Mbo’ers hebben vaak moeite met de overstap naar het hbo. Daarvoor mochten studenten van demissionair minister Bussemaker zelf oplossingen verzinnen. In het Utrechtse muziekgebouw Tivoli presenteerden ze maandag hun ideeën.

Aan de felgekleurde discolampen, de muzikale begeleiding door een coverband en een afsluitende toespraak in spoken word is te merken dat jongeren het in Tivoli voor het zeggen hebben. Ook de plannen zijn zo hip dat je direct snapt dat er geen ambtenaren aan te pas zijn gekomen.

Vrolijkheid en nieuwsgierigheid alom bij de vele kraampjes, waar studenten maar wat graag vertellen over de ideeën die ze de afgelopen vier maanden uitwerkten. Zo trekt het kraampje van het tweedaagse Education Festival veel belangstelling. Het moet mbo’ers een “spetterend inkijkje” in het hbo geven. Er komen workshops, speurtochten, cabaret, muziek, noem maar op.

Hbo-buddy
Ook zijn er veel apps bedacht, zoals Make it Easy, een soort Tinder waar mbo’ers kunnen matchen met een hbo-buddy. “Een goed idee, want het verlaagt de drempel om vragen te stellen over alles wat er op het hbo speelt”, vindt bezoeker Kelly, die bedrijfskunde studeert aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Ze is ervaringsdeskundige, want zelf begon ze ook in het mbo. Zij kende toevallig al iemand die de overstap al eerder had gemaakt, en dat scheelde enorm. Zij had zo’n app dus niet nodig, maar anderen misschien wel. “Het was een hele geruststelling dat ik kon vragen of een bepaald boek moeilijk was. Met zulke vragen ga je niet zo snel naar een voorlichter.”

Snoep is er genoeg bij de kraampjes, en bij de bar zijn gratis drankjes te krijgen. Je zou bijna vergeten dat de aanleiding voor de markt wel degelijk serieus is: wie na het afronden van een mbo-opleiding wil doorstuderen, heeft het niet altijd makkelijk.

Problemen
20 procent van de mbo’ers valt in het eerste hbo-jaar uit, tegenover twaalf procent van de havisten. Onder meer de afkomst, het opleidingsniveau en het inkomen van de ouders zouden zorgen voor deze “kansenongelijkheid”. Verderop in de studie worden de verschillen trouwens kleiner.

“Naast die uitval van 20 procent, switcht ook nog eens 20 procent van de oud-mbo’ers tijdens het eerste jaar. Zo’n veertig procent loopt dus tegen fikse problemen aan”, aldus Bussemaker.

De demissionaire minister is verrast door de creativiteit van de studenten. “Ik heb me er hard voor gemaakt dat juist studenten onderzoeken hoe de doorstroming beter kan. Want als zij de problemen zo scherp kunnen benoemen, waarom zouden ze dan ook niet met oplossingen komen? Nu blijkt dat ze dat prima kunnen.”

Feestjes
Een van de problemen, zeggen Bussemaker en de studenten, is dat er weinig contact is tussen mbo’ers en hbo’ers. Gezamenlijke studieverenigingen moeten zorgen voor feestjes en borrels waar mbo’ers en hbo’ers elkaar leren kennen.

Een mooi idee, zeggen twee hbo-studenten pedagogiek van de Hogeschool Inholland. “Het gaat altijd maar over de hogeschool en de universiteit, want dat is de top. Er wordt een beetje neergekeken op mbo’ers, maar zij mogen er ook zijn.”

Mbo-instellingen en hogescholen die de doorstroom van mbo naar hbo willen bevorderen, kunnen subsidie (minimaal 25 duizend en maximaal 200 duizend euro) aanvragen bij het ministerie van Onderwijs. Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten ze één van de projecten van het StudentLab uitvoeren. In totaal heeft het ministerie 11 miljoen euro gereserveerd.

W*M

Het onderwijs is goed, de studenten ook. Enkel de gewoontes niet, wil je beter onderwijs moet je ze betere gewoontes aan leren. introduceer zelf hypnoze in jaar 1 van het mbo voor betere concentratie en meer focus op studdie ipv liefde.. zuipen sex..

2017-05-17 09:56:22