Hoger onderwijs herdenkt de Tweede Wereldoorlog

Op 4 en 5 mei schenken veel hogescholen en universiteiten aandacht aan de herdenking van de Tweede Wereldoorlog. Ze leggen een krans, onthullen een monument of houden een lezing.

Ter nagedachtenis aan 22 Tilburgse studenten die tijdens de Tweede Wereldoorlog omkwamen wordt bij Tilburg University een digitaal monument onthuld. Het monument is een website: studenten en medewerkers van nu reageren daar in briefvorm op de dilemma’s waar studenten die de oorlog niet overleefden voor stonden.

Ook bij de enkele instellingen zoals de Universiteit Utrecht, de TU Delft en de Hanzehogeschool Groningen wordt aanstaande donderdag tijdens de dodenherdenking stilgestaan bij de ‘eigen’ studenten of medewerkers die omkwamen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er worden dan bijvoorbeeld kransen gelegd en toespraken gehouden.

Strips
Iedere instelling vult de nagedachtenis op haar eigen manier in. Bij de Hogeschool iPabo interviewen twee studenten hun grootouders over de Tweede Wereldoorlog en delen ze deze verhalen tijdens een gezamenlijk moment. De Universiteit van Amsterdam houdt vier korte lezingen over strips en de Holocaust.

Vrijheidsmaaltijd
Sommige universiteiten en hogescholen evenementen organiseren juist een evenement op Bevrijdingsdag. Studenten van het Maastrichtse conservatorium spelen 70 klassieke miniconcerten op tien locaties in Heerlen. Bij studenten journalistiek van de Hogeschool Windesheim komt dit jaar oorlogsverslaggever Arnold Karskens op bezoek. De Vrije Universiteit houdt een speciale ‘Vrijheidsmaaltijd’, waarbij studenten praten over de Nederlandse debatcultuur.

Andere onderwijsinstellingen organiseren niet zelf iets, maar zijn wel betrokken bij lokale herdenkingen, of laten het aan de studenten zelf over.

Avans
Bij Avans wordt zowel in Breda als Den Bosch om 19.45 uur opgeroepen dat er om 20.00 een minuut stilte is in de gebouwen.