Pabostudent Jop van der Steen wint de Marathon van Tilburg

Jop van der Steen, vierdejaars Pabostudent, is zondag als eerste over de finishlijn gelopen tijdens de eerste editie van de Marathon van Tilburg. Ondanks de hitte finishte hij in 2 uur en 31 minuten met, heel toepasselijk, 013 als startnummer.

“Het was een hele eer om met dit nummer te lopen. En dan zeker om het ook nog zo af te maken”, vertelt Jop nog nahijgend van de wedstrijd tegen Omroep Brabant. “Vooral de tweede helft was heel zwaar. Toen begon de zon flink te schijnen en was het wel warm. Het was afzien.”

Knappe prestatie
Eerder vertelde Jop al aan Punt hoe hij zich voorbereide op zijn debuut. Met succes. Zijn doel was om de marathon in tweeënhalf te voltooien en dat is hem gelukt. Een knappe prestatie van de atleet. Gemiddeld lopen sporters de tweeënveertig kilometer uit in vier uur. Ter vergelijking: het wereldrecord staat op naam van de Keniaanse Dennis Kimetto op twee uur en twee minuten.

Hitte
Het was nog even onzeker of de marathon door zou gaan vanwege de hitte. Vrijdag kwam het verlossende woord: de marathon ging door. De start werd een uur vervroegd en er waren dertienduizend sponzen ingeslagen en er stond zesduizend liter water staat klaar voor de deelnemers.