Langstudeerder snapt niets van tweede onvoldoende afstudeerverslag

Samen met een begeleider van Avans gaat een Bossche student Elektrotechniek aan de slag met de feedback voor een tweede afstudeerpoging. Met wederom een onvoldoende als resultaat. Hij snapt er niets van en stapt naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Voor de tweede keer staat de student voor het COBEX voor een onvoldoende voor zijn afstudeerverslag. In november tekende hij beroep aan voor zijn eerste versie. Zijn opleiding wilde dat hij een nieuw verslag zou schrijven, de student niet. Toen is het tot een schikking gekomen. De student mocht zijn scriptie herschrijven en er werd besloten dat een van de eerste examinatoren de student voor zes weken zou begeleiden voor de tweede poging.

Niet serieus nemen
“Aan de hand van de ontvangen feedback heb ik het verslag verbeterd. Later kreeg ik een mail waarin stond waarom ik weer ben gezakt. Het tweede verslag zou te kort zijn maar de eerste keer was het te lang. De tweede versie was ongestructureerd maar in de feedback stond dat de lijn wel goed was.” Hij is van mening dat de beoordelingen van de examinatoren te uiteenlopend zijn en kan het niet serieus nemen.

Vergelijkbaar oordeel
“De student heeft veel moeite met feedback en gaat snel in de verdediging”, vertelt de examencommissie. Ze zijn duidelijk: “De bedoeling van afstuderen is dat je laat zien dat je hbo-waardig bent. Er is gekeken naar de feedback van de verschillende docenten en zij kwamen zelfstandig tot een vergelijkbaar oordeel wat betreft het verslag en de te behalen competenties.”

Alles voorkauwen
De examencommissie noemt de begeleider een luxe die geen enkele andere student ooit heeft gehad. “Hij heeft het liefste dat wij precies vertellen wat hij moet doen. Dat werkt zo op het mbo. De student heeft niet laten zien dat hij op hbo-niveau functioneert.”

Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard en de student moet een nieuw onderzoek schrijven.