Meer nieuwe studenten Avansbreed, minder voor AFM en AOMI

Avans heeft 7.2 procent meer nieuwe aanmeldingen voor studiejaar 2017/2018. Per academie zijn er grote verschillen. Zo heeft de Bossche Academie voor Financieel Management (AFM) 22 procent minder aanmeldingen en de Bossche Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie (AOMI) 16 procent minder.

In totaal telt Avans 8.745 nieuwe aanmeldingen voor volgend studiejaar. Sommige studies zijn zo in trek, dat er weer een numerus fixus wordt toegepast volgend jaar, zoals bij Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek. Het aantal aanmeldingen steeg met 32 procent. Paul van Hal, directeur van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu: “Uiteraard komen die niet allemaal, maar het zijn er veel meer dan we hadden verwacht. Voor dit jaar kunnen we daar niets meer aan doen. Maar deze instroom kunnen we niet nog een jaar aan, we hebben nu al ruimte problemen op de laboratoria.”

!function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(“script”),d=o[0],r=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^\/{2}/.test(i)&&(i=r+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var a=e.createElement(“script”);a.async=1,a.id=s,a.src=i,d.parentNode.insertBefore(a,d)}}(document,0,”infogram-async”,”//e.infogr.am/js/dist/embed-loader-min.js”);

Stijgers
Andere academies met een flinke toename zijn onder andere de Academie voor Communicatie en User Experience (ACUE) in Breda, met 25 procent en de Academie voor Industrie & Informatica (AI&I) in Den Bosch stijgt met 23.5 procent.

Dalers
Advanced Business Creation (ABC) dat onder AOMI valt, kreeg vorig jaar nog 160 aanmeldingen, dit jaar 118. Een daling van 26 procent. Al is daar een logische verklaring voor, volgens ABC-docent Rene van der Burgt: “Wij zijn een numerus fixus-opleiding en 15 januari was onze uiterste aanmelddatum. We zaten op dat moment boven de 160 aanmeldingen. Een groot deel van de aanmelders is niet op komen dagen bij de selectie en na de bekendmaking. Er is door het ministerie een noodprocedure mogelijk gemaakt als de verzilveringen achterlopen. Op dit moment ligt er een verzoek bij de minister om deze procedure in gang te zetten voor ons.” Een groot deel van de 70 studenten die op de wachtlijst staan, maken alsnog een kans om toegelaten te worden tot de opleiding.

Ook AFM heeft minder aanmeldingen dan verwacht. Om de late en twijfelende studiekiezers over de streep te trekken, organiseerde AFM op 4 april nog een extra proefstudeersessie. Drie promostudenten hebben daarna alle proefstudeerders gebeld met de vraag of ze al een studiekeuze hadden gemaakt. Extra vragen konden ze via de telefoon stellen of vragen via WhatsApp. Maar de extra inspanningen hebben niet geholpen: in totaal heeft AFM 224 aanmeldingen binnen, 73 minder dan vorig jaar.

Accountancy heeft 99 aanmeldingen, 25 procent minder dan vorig jaar. Bedrijfseconomie heeft 125 aanmeldingen, 24 procent minder dan in 2016. In Breda is er juist een toename van het aantal aanmeldingen voor 2017: 5.5 procent. Suzanne Huijbregts, communicatie adviseur bij AFM: “We hebben vermoedens over het lagere aantal inschrijvingen, maar die gaan we nog toetsen. Accountancy is de laatste tijd negatief in het nieuws. Veel ontslagen en er wordt een weinig rooskleurig baanperspectief geschetst, dat niet klopt.” Zo blijkt uit de HBO Monitor 2016 dat alle respondenten van AFM een baan hebben, waarvan 94 procent op hbo-niveau.

Officiële cijfers
Bij de inschrijvingen in Studielink mogen studenten tot vier verschillende opleidingen opgeven. Pas 1 september is duidelijk hoeveel nieuwe studenten daadwerkelijk starten en bij welke opleiding.