Studenten bedenken oplossing voor ondergepiste wc’s

van links naar rechts: Sibout, Jairo, Jeppe en JorenHangen boven een smerige wc-bril lijkt vanaf nu verleden tijd, want vier studenten hebben een concept bedacht waarmee de bril schoon en droog blijft. Een van de bedekenkers is Jairo Verlaan, vierdejaarsstudent Commerciële Economie bij Avans in Breda.

P-Pall, zoals de naam luidt, werkt simpel. Een veer houdt de bril omhoog, terwijl jij je ding doet. Ben je klaar, of wil je zitten voor het serieuze werk? Dan trek je de bril net zo makkelijk naar beneden. “Je hoeft hem niet aan te raken en maakt geen slachtoffers met je geknoei”, legt Jairo uit.

Naast de Avansstudent, zijn Joren Straatman, Jeppe Oterdoom en Sibout Gooszen de bedenkers van P-Pall. De studenten leerden elkaar kennen tijdens een minor Ondernemerschap op de Hogeschool van Amsterdam. “Joren had het idee al veel langer in zijn hoofd, maar het wiel ging pas draaien toen we met z’n vieren begonnen te brainstormen”, vertelt de Avansstudent.

Het viertal denkt nauw samen. Jairo werkt aan het businessmodel, Jeppe is van de afdeling productie, Sibout neemt de promotie van P-Pall op zich en Joren is het manusje van alles.

P-Pall op Avans?
De veer lijkt de perfecte oplossing voor besmeurde festivaltoiletten, maar Jairo denkt veel breder. “Ik weet zeker dat veel Avansstudenten ook baat zouden hebben bij P-Pall”, lacht hij. Op hogescholen is het volgens de student lang niet altijd even fris. “P-Pall is goedkoop en makkelijk in gebruik, ideaal voor een hogeschool dus.”

Of we op Avans inderdaad P-Pall-toiletten krijgen, kan de student niet zeggen. “Op dit moment zijn we vooral in gesprek met enthousiaste horecabazen, maar wie weet benadert Avans ons zelf in de toekomst.”

Simpel en goedkoop
Investeerders denken de mannen voorlopig niet nodig te hebben. Jairo: “Ons product is simpel en goedkoop. We hebben allemaal een bedrag ingelegd, waarmee we al veel materiaal hebben ingekocht.” De studenten hopen dat P-Pall snel winstgevend wordt, al lijkt Jairo daar nu al van overtuigd te zijn. “Dankzij alle media-aandacht hebben we flinke orders binnengekregen.”

Overigens benadrukt hij wel dat P-Pall niet alle smerigheid van een bezoekje aan het toilet kan wegnemen. “Was alsjeblieft je handen. Dat kunnen we dan weer net niet voor je doen.”