Studenten eisen miljoen schadevergoeding Hogeschool Rotterdam

Studenten van de bachelor medische hulpverlening slepen de Hogeschool Rotterdam voor de rechter. Ze eisen samen ruim een miljoen euro omdat ze geen stage konden vinden en daardoor niet konden afstuderen.

De bachelor leidt studenten op tot onder meer ambulancemedewerker en spoedeisendehulpmedewerker. Voor zulke beroepen is een zogeheten BIG-registratie verplicht om zelfstandig medische handelingen te mogen uitvoeren.

Omdat die maar niet kwam, konden veel studenten geen stage vinden en liepen ze studievertraging op. Dat probleem leek vooral te spelen aan de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Voor de meeste Rotterdamse afstudeerrichtingen was zo’n registratie geen vereiste.

Rechtszaak
Toch spant het Landelijk Studenten Rechtsbureau nu ook tegen de Hogeschool Rotterdam een rechtszaak aan. De eis is twintigduizend euro per student per vertraagd jaar. Sommige Rotterdamse hbo-studenten hadden namelijk wel een BIG-registratie nodig en kampten met dezelfde problemen als de studenten van de andere twee hogescholen.

Bovendien konden studenten van andere afstudeerrichtingen ook moeilijk aan een stageplaats komen, stelt het LSR. De opleiding medische hulpverlening staat volgens voorzitter Gabriël van Rosmalen inmiddels niet meer zo goed aangeschreven. Vanuit het werkveld bleven de aanbiedingen voor stageplekken uit. Omdat een stage verplicht is, liepen ook deze studenten studievertraging op.

Opvallend
Pas in 2014 werd er bij de minister op aangedrongen het beroep in het BIG-register op te nemen. “Opvallend”, vindt het LSR. “De Hogeschool Rotterdam is bij wet verplicht een studie te faciliteren die binnen vier jaar afgerond kan worden.”

De registratie komt eraan. De Raad van State zag er geen reden voor, maar het demissionair kabinet wil het beroep toch als experiment in het register opnemen. Het doel is niet om problemen op de arbeidsmarkt weg te nemen – al is dat mooi meegenomen – maar om te kijken of de zorg in acute, spoedeisende situaties er beter van wordt.

De Hogeschool Utrecht ging in hoger beroep nadat de rechter vorig jaar maart oordeelde dat de hogeschool inderdaad aansprakelijk is voor de schade. De zaak tegen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen moet nog voorkomen.