Studenten gebruiken steeds vaker Ritalin tijdens tentamens

illustratie: Julika RunowStudenten grijpen steeds vaker naar het middel Ritalin om beter te presteren tijdens tentamens. Dat blijkt uit een peiling door het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM).

Het IVM concludeert dat één op de vier studenten methylfenidaat, de werkzame stof uit de ADHD-medicatie, gebruikt zonder dat ze het door een arts kregen voorgeschreven. Ruim 80 procent gebruikt de ADHD-pillen om het concentratievermogen een boost te geven, maar volgens het IVM ligt verslaving op de loer. Daarom pleit de organisatie voor betere voorlichting over de nadelen van het gebruik. ”Ritalin is absoluut niet bedoeld als boost voor je studentencarrière ”, betoogt Bernd Bodewes van het IVM.

Meer voorlichting op hogescholen
Het IVM waarschuwt al langer voor de risico’s van deze middelen. “Zitten commerciële handelaars achter de distributie van het middel, of lenen studenten het medicijn van ADHD-patiënten”, vraagt directeur Ruud Coolen van Brakel zich af in het IVM-rapport. Zijn instituut pleit in ieder geval voor meer voorlichting op hogescholen en universiteiten. “De laatste tijd is wel weer gebleken dat dit bepaald geen onschuldige middelen zijn”, concludeert Coolen van Brakel in het rapport.

Ernstige bijwerkingen
“Het gebruik van Ritalin kan zeer ernstige bijwerkingen hebben” waarschuwt ook Bernd Bodewes van het IVM. Voorbeelden van vermoedelijke bijwerkingen zijn hart- en vaataandoeningen, depressie, angst, zelfmoordneigingen en slapeloosheid. Bij ongeveer de helft van de meldingen ging het om volwassenen en daarbij zaten drie sterfgevallen. ”Meer voorlichting is beslist noodzakelijk.”

Selectieve groep
Het onderzoek is uitgevoerd onder een selectieve groep studenten verspreid over het hele land. ”De peiling is dus niet direct representatief voor alle studenten”, benadrukt Bodewes. Toch wil hij studenten waarschuwen: ”Ritalin is geen onschuldig medicijn. Doe je best tijdens je studie, maar gebruik geen middelen. De mogelijke lange termijn gevolgen zijn het gewoonweg niet waard.”

Angelique

Hoe komt het toch dat er zo vaak wordt gewezen naar de onderwijsinstellingen als het gaat om het voorlichten van jongeren? Welke rol hebben ouders/verzorgers als het gaat om het bijbrengen van nuttige informatie aan hun kinderen?

2017-05-10 17:31:22

Sjef

Goed om te horen als ADHD'er :')

2017-05-10 14:13:16

S.

Het onderzoek waar het IVM naar verwijst zijn geen causale verbanden gevonden tussen het gebruik van Methylfenidaat en de dood van deze mensen. Behalve dat ze dit gebruikten andere aandoeningen zijn voor het gemak buiten beschouwin gelaten.

2017-05-10 07:13:36