Studenten over Avans: sfeer is goed, maar internationalisering moet beter

Avansstudenten geven in de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2017 opnieuw aan zeer tevreden te zijn over de hogeschool. De eigen studie waarderen ze met een 4,0. Dat is het hoogste cijfer van alle grote hogescholen en hoger dan het landelijk gemiddelde van 3,88. Aandachtspunten komen ook naar voren zoals internationalisering en het bekend maken van roosters.

Met de sfeer zit het wel goed bij Avans. De hogeschool krijgt op dat onderdeel een 4,2 van studenten op een schaal van 1 tot 5. Dat is iets hoger dan de waardering vorig jaar (4,17) en het landelijk gemiddelde (4,12).

Stagevoorbereiding
De afgelopen twee jaar waren Avansstudenten minder te spreken over de stagevoorbereiding. Daarin maakt de hogeschool dit jaar een kleine sprong van 3,37 naar 3,43. Over wat studenten tijdens hun stage leren zijn ze met 4,13 nog steeds zeer positief.

Internationalisering

De NSE bevatte dit jaar voor het eerst vragen over internationalisering. Uit de respons blijkt dat Avans op dit onderdeel nog niet het gemiddelde van 3,5 haalt dat de hogeschool van zichzelf eist. De hogeschool scoort slechter dan het landelijk gemiddelde op de mate waarin studenten worden gestimuleerd in het buitenland te studeren (2,83) en de mate waarin studenten worden gestimuleerd om kennis te maken met andere culturen (2,97).

Ook nieuw in de NSE zijn vragen over uitdagend onderwijs: in hoeverre daagt de opleiding studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Daarop scoort Avans wel boven het landelijk gemiddelde.

Tijdig bekendmaken roosters
Al jaren een aandachtspunt is het bekendmaken van de lesroosters. Ondanks alle inspanningen krijgt dat in 2017 een waardering van 3,38. Alle cijfers vind je hier.