Verbouwing Hogeschoollaan start jaar later

Niet in 2017, maar in de zomer van 2018 begint Avans met de verbouwing van het gebouw aan de Hogeschoollaan in Breda. Xplora krijgt een face-lift en ook de rest van het hoofdgebouw komt aan de beurt.

“We hebben de werkzaamheden op de Hogeschoollaan inderdaad een jaar opgeschoven”, zegt Arnaud Opdam, directeur Gebouwen bij Avans. “Dat doen we omdat er momenteel nog diverse grote projecten lopen. Zo is de verbouwing aan de Onderwijsboulevard 215 nog niet klaar, gaat de kunstacademie in Den Bosch verhuizen en hebben we te maken met de Ad-academies in Den Bosch en Roosendaal. Vanwege de besparingen hebben we besloten ons team niet uit te breiden, maar later te starten met de plannen voor Breda.”

Xplora
Het is de bedoeling dat Xplora een grote renovatie ondergaat zoals die eerder ook op de locatie in Den Bosch heeft plaatsgevonden. “We willen Xplora aanpassen aan de huidige manier van studeren. Dus naast de behoefte aan overleg moeten er ook stille werkplekken komen en ruimtes waar studenten meer kunnen loungen. Dat wil niet zeggen dat Xplora Breda identiek wordt aan Den Bosch. We gaan het gesprek nog voeren met academies en studenten. Die kunnen wel in Den Bosch kijken hoe het daar geworden is, maar misschien liggen er in Breda andere wensen.”

Na Xplora wordt ook de rest van het gebouw aangepakt. “De verbouwing in Breda zal meer betekenen dan een nieuw likje verf, maar niet zo ingrijpend zijn als in Den Bosch. Het gebouw in Breda is al moderner. We zien dat onderwijs steeds meer project gestuurd is, daar moet je lokalen op aanpassen.”