‘Voorkom schulden, geef geleend collegegeld direct aan onderwijsinstelling’

Driehonderd studenten van de Hogeschool Rotterdam mochten zich in september niet meer inschrijven, omdat ze hun collegegeld niet volledig hadden betaald. Dit aantal is in korte tijd verdubbeld. Een wetswijziging kan uitkomst bieden.

Sommige studenten vullen het ene gat met het andere of letten gewoon niet goed op en komen dan in de knel met de betaling van hun collegegeld. De speciale lening die ze bij de Dienst Uitvoering Onderwijs afsluiten voor hun collegegeld – het collegegeldkrediet – is al verbruikt voordat ze hun onderwijsinstelling hebben betaald.

Betalingsachterstand
Maar liefst 306 studenten konden zich in september niet herinschrijven vanwege hun betalingsachterstand, meldt Profielen, het onafhankelijke magazine van de Hogeschool Rotterdam. Twee jaar terug waren het er maar 151. De gemiddelde schuld is ook met 360 euro opgelopen tot 1.560 euro.

Collegevoorzitter Ron Bormans vindt dat de wet veranderd moet worden om zulke studie-uitval te voorkomen. DUO zou het collegegeldkrediet rechtstreeks aan de onderwijsinstellingen moeten overmaken, en niet aan de student.

Strenger dan nodig?
Bormans lijkt gehoor te vinden in de politiek.  “Ik ben graag bereid ernaar te kijken”, reageert Kamerlid Paul van Meenen (D66). “Als je geld leent dat exclusief voor het collegegeld is bedoeld, dan kun je het net zo goed rechtstreeks laten overmaken. Maar ik ben ook wel benieuwd wat de hogeschool zelf zou kunnen doen. Misschien is die wel strenger dan nodig bij de herinschrijving.”

Ook het CDA wil zich erover buigen. De partij heeft Kamervragen aangekondigd. “Financiële situatie van studenten maakt een eind aan de studie. Dat is inderdaad niet wat we willen”, twittert onderwijswoordvoerder Harry van der Molen.

A

Direct naar de school i.p.v. naar de student vindt ik een goed idee. Wat je niet krijgt geef je ook niet verkeerd uit en zal je ook niet missen (als je het netjes gebruikt waarvoor het dient). Ik vind het niet te streng, het helpt overzicht te houden

2017-05-08 13:46:25