Waarom je dit jaar niet gratis reist op vrijdag 5 mei met NS

Foto: Flickr/Emile Krijgsman, https://flic.kr/p/vzbez3Normaal gesproken reizen studenten met een weekabonnement gratis van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur, met uitzondering van officiële vrije dagen. Bevrijdingsdag op 5 mei is een feestdag, maar geen officiële vrije dag. Toch laat de NS studenten met een weekabonnement betalen.

Officieel gezien is iedereen, uitgezonderd van studenten en ambtelijke functies, maar één keer in de vijf jaar vrij op Bevrijdingsdag. De eerst volgende keer is dat in 2020. Het kan dus zijn dat jij vrijdag gewoon stage moet lopen terwijl medestudenten misschien wel vrij zijn.

Het studentenreisproduct valt onder de verantwoordelijkheid van DUO, dus niet van de NS. DUO heeft zeggenschap over wanneer je wel en niet gratis kunt reizen. Dit baseren ze op de feestdagen die Rijkswaterstaat aanhoudt. Op die lijst met officiële feestdagen in Nederland staat ook Bevrijdingsdag vermeld. Voor studenten met een weekendproduct valt dit lijstje dan wel weer goed uit.

Roy Honders

"Normaal gesproken van maandag 04:00 - vrijdag 04:00". Maak daar dan maar zaterdag 04:00 van.

2017-05-04 17:39:11