5 tips om op te letten als je bent afgestudeerd

illustratie: Janine JansenFijn, dat felbegeerde hbo-diploma is binnen! Toch zijn er nog enkele punten die jouw aandacht verdienen.

Zet je OV-kaart stop
Die OV-kaart zet zichzelf niet stop, in tegendeel tot wat veel (mede)studenten nog wel eens lijken te denken. Door nieuwe regels is het ook niet meer voordeliger om je studentenreisproduct door te laten lopen in plaats van te reizen op saldo. Voorkom een boete en reis ook niet meer met je reisproduct na het uitschrijven bij Avans. Hoe je dat stap voor stap doet, lees je op de website over het reisproduct.

Om het gemis van het gratis reizen enigzins te verlichten, biedt de NS net-afgestudeerden een jaar een gratis Dal Voordeel abonnement aan. Je reist dan met 40% korting buiten de spits.

Pas je verzekering/rekening aan
De meeste verzekeraars en banken hanteren speciale voordelen en paketten voor studenten. Misschien heb je deze vier of vijf jaar geleden aangezet en ben je dat inmiddels alweer vergeten. Een gunstigere rente op rood staan, een (gratis) creditcard of korting op bepaalde dingen; het komt allemaal te vervallen wanneer je afgestudeerd bent.

Schrijf je uit via Studielink
Handel ook het Avanshoofdstuk netjes af via Studielink. Zo kun je op studielink.nl een verzoek tot uitschrijving doen met als reden ‘diploma’. Zo voorkom je nodeloos veel mailtjes en scheelt het administratieve rompslomp.

Kijk naar je woonsituatie
Mag jij van je huisbaas nog in het studentenhuis blijven wonen als je bent afgestudeerd? Veel studenten niet.

Check je huur- en zorgtoeslag
Misschien ben jij een van die geluksvogels die al een baan in het vooruitzicht heeft. Of niet. Hoe dan ook: zodra je gaat werken, verandert je financiële situatie en daarmee ook de toeslagen waar je recht op hebt. Zoals huur- en zorgtoeslag. Geef op tijd door bij de Belastingsdienst wat jouw geschatte inkomen voor het komende jaar wordt. Zo voorkom je dat je met terugwerkende kracht tientallen tot honderden euro’s moet terugbetalen.

Evy

En vergeet niet je studiefinanciering stop te zetten bij DUO.

2017-06-29 13:59:19