Avansstudenten helpen vluchtelingen met halal ondernemen

Vluchtelingen die in Nederland een eigen lunchroom of een andere onderneming willen starten, lopen tegen nogal wat problemen aan. Derdejaarsstudenten Small Business en Retail Management in Breda hielpen afgelopen vrijdag een aantal statushouders op weg.

Een van de zeventien deelnemende statushouders komt uit Afghanistan, is drie jaar in Nederland en wil niet langer leven van een uitkering. Zijn droom is een eigen Indiaas restaurant, zo is te lezen in BN|DeStem (Blendle).

Halal of haram
Maar hoe kan hij geld lenen zonder rente te betalen? Hij wil namelijk wel dat zijn hele onderneming halal is. Rente betalen is haram. Oftewel in strijd met het islamitische geloof. De studenten SBRM telefoneerden met diverse banken en informeerden naar islamitisch bankieren. “Verbazingwekkend, de banken kennen dit begrip niet. Uiteindelijk heb ik een docent gebeld en via hem heb ik een bank gevonden die met een tussenpersoon werkt waardoor het halal is”, zegt derdejaarsstudent Floor Martens in BN|DeStem.

Studenten en statushouders zijn enthousiast over de bijeenkomst die was georganiseerd door docent Rob de With: “Een uniek geslaagd maatschappelijk project. We zijn heel tevreden: volgend jaar weer.”

Angelique

Prima om een eigen onderneming te starten, vind ik stoer en bewonderingswaardig! Maar lees je wel even in van te voren hoe dat in Nederland gaat. Geld lenen kost geld is het motto. Wil je dat niet vanwege je geloof dan naar familie of crowdfunding?

2017-06-13 17:32:59

Danny

Wel geld willen lenen maar geen rente willen betalen. Lekker makkelijk om het dan op je geloof te gooien. Lijkt me dat bij het integratietraject maar eens duidelijk gemaakt moet worden dat zaken zoals rente nou eenmaal bij de westerse cultuur horen..

2017-06-13 11:25:04