Bossche Kunststudenten winnen 2.500 euro met afstudeerwerk

Tijdens de diploma-uitreiking van Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in Den Bosch ontvingen studenten donderdag niet alleen hun diploma. Er werden ook drie prijzen uitgereikt. Gelukkige winnaars Anne Roos Hosters en Tim Verbakel, studenten Grafisch Design, mogen een jaar gratis gebruikmaken van een atelier. Marieke de Zwart en Jeroen Nissen, studenten Illustratie, wonnen beiden een geldprijs van 2.500 euro.

Lucasprijs
Marieke de Zwart ontving van de gemeente Den Bosch de Lucasprijs voor het beste afstudeerwerk van AKV|St.Joost Den Bosch. Marieke ging in haar afstudeerwerk op zoek naar wat vrouwelijkheid is. Marieke: “Mijn film stelt vragen over de representatie en inhoud van vrouwelijkheid. In een audiovisueel ritme heb ik mijn zoektocht uitgebeeld.” Volgens de jury kent haar werk een krachtige beeldtaal.

Het rapport gaat verder: “Geluid en beeld werkt als een clip. Het is onontkoombaar. Het heeft een bijzondere directheid, is confronterend en tegelijkertijd heeft het een bepaalde kwetsbaarheid en élégance. Het kleurgebruik is heel sterk, van bloedrood tot frambozenroze, passend bij de thematiek. Het werk is eigen. Marieke’s beeld van de vrouw is zeer veelzijdig: sterk, kwetsbaar, verleidelijk en brutaal. Een boeiende schakering die de emotie van de kijker uitdaagt. Het werk speelt afwisselend met erotiserende sensualiteit en een onheilspellende sfeer.”

Jheronimus Award
Anne Roos Hosters en Tim Verbakel ontvingen de Jheronimus Award uit handen van gemeente Den Bosch. Elk jaar wordt deze prijs door de gemeente uitgereikt aan de meest ondernemende student(en). Met het project Tourism Games of Amsterdam, een campagne gericht op de bewustwor­ding van de Amsterdamse bezoeker over de negatieve gevolgen van het toerisme, laat het duo volgens de gemeente zien dat ze sterke ondernemende en communicatieve vaardigheden in huis te hebben. Het duo mag een jaar lang gratis gebruik maken van een atelier in de Willem II fabriek. Hier krijgen ze de ruimte om hun startende onderneming meer invulling te geven.

JBZ Award
Dit jaar reikte het Jeroen Bosch Ziekenhuis voor de zesde keer de JBZ award uit, een aanmoedigingsprijs voor beginnend beeldend talent. Student Illustratie Jeroen Nissen mocht de prijs voor zijn werk Zinnen en ziel en Tolerant Nederland in ontvangst nemen. Samen met Leandra du Pau, de winnaar van vorig jaar, gaat Jeroen exposeren in het ziekenhuis. De illustrator ontvangt ook 2.500 euro. Dat mag hij besteden aan nieuw werk dat in de zomerexpositie van 2018 wordt opgenomen.

Alle afstudeerwerken zijn te zien tijdens examententoonstelling Launch 2017. Van 1 tot en met 5 juli gratis te bezoeken aan de Onderwijsboulevard 256 in Den Bosch.