CMD’ers brengen licht, geluid en beweging samen in expositie op Breda Centraal Station

Felle neonlichten en een geur van vers hout en lijm komen je tegemoet in de robuuste, industriële ruimte van Breda CS waar tweedejaarsstudenten Communicatie & Multimedia Design aan hun interactieve installaties werken. ‘Mens met Machine’, luidt het thema van de gratis expositie Natural Interfaces dit jaar.

“Wij willen mensen waarschuwen voor het delen van persoonlijke informatie op het internet”, vertelt student Boaz Vergeer. Samen met vier medestudenten ontwierp hij de Glowbox. Een markant, rechthoekig object dat middels geluidsensoren van kleur verandert. “Als we klaar zijn, hangen we de glowbox op. Wie eronder gaat staan zal merken dat zijn of haar stem de kleur van de lichten bepaalt”, zegt medestudent Daan van Hünen. Een derde projectgenoot, Calvin Lam, vult aan: “De geluidsensoren registreren verschillende stemhoogtes.”

‘Mensen hebben geen idee wat een internetreus als Google allemaal over ze weet’

Hun zogeheten Glowbox is een metafoor voor persoonlijke data. Boaz: “Mensen hebben soms geen idee wat een internetreus als Google allemaal over ze weet. Ons interactieve kunstwerk laat zien dat iedere stem uniek is. Dat geldt ook voor persoonlijke data.” Vertrouw de datahonger van bedrijven niet, maar ga bewust om met het verstrekken van persoonlijke gegevens, luidt de boodschap van hun installatie.

Vlijtige studenten
Coördinator Thijs Eerens dartelt enthousiast rond in de expositieruimte. “Als je om je heen kijkt, zie je hoe vlijtig studenten aan hun creatie werken”, vertelt hij glunderend van trots. “Het is niet zomaar een schoolopdrachtje. Er komen bezoekers en de mooiste creaties worden gepresenteerd het Playgrounds festival.”.

‘Bezoekers worden uitgenodigd om te komen kijken, slenteren en echt ervaren wat de installaties met ze doen’

IJverig zijn de studenten zeker. Eén groepje verft hun voorwerp zelfs helemaal opnieuw. “Onderweg naar het station is ‘ie een beetje beschadigd, dat willen we natuurlijk niet”, leggen ze uit. De rode draad van de expositie is beleving. Eerens: “Bezoekers worden uitgenodigd om te komen kijken, slenteren en echt ervaren wat de installaties met ze doen.”

Gemoedelijk
Verderop in de ruimte zet een student elektronische muziek op. Er wordt hard gewerkt, maar dat betekent niet dat er niet genoten wordt. De sfeer is gemoedelijk. Sommigen nemen korte snackpauzes, keuvelen met elkaar of skateboarden zelfs. Wanneer het lichtsysteem eindelijk werkt, reageren de jongens van Glowbox opgelucht. “Nu ben ik niet meer nerveus. Als het licht en de techniek werken, kan er niet veel meer mis gaan”, zegt Daan.

Innovatief
Voor Avansdocent Eerens zijn opdrachten met toeschouwers en een afnemer, zoals in dit geval Playgrounds festival, heel waardevol. “Het gaat studenten niet meer alleen om de studiepunten. Er komt ontzettend veel creativiteit naar boven en studenten proberen ook daadwerkelijk innovatief te zijn. Ze weten dat er een echte opdrachtgever bij betrokken is.”

De expositie Natural Interfaces is gratis toegankelijk vanaf vrijdag 16 juni 16.00 uur tot zondag 18 juni 18.00 uur op het station van Breda.