Column: Armoedzaaiers en Dagobertsyndromen

Foto: © Beeldhouwers

Een maandje geleden betoogde ik vrolijk over onze redder op de 24e, stufi. In navolging daarvan ga ik verder in op studenten en het gat in hun hand. Rondjes geven, splitten, de rekening na een eerste date, ik vind het allemaal maar lastig en ongemakkelijk. Want het gaat om geld. En geld is “vies” (letterlijk, er zitten meer bacteriën op geld dan op een wc-bril). En hoe we met dat vieze geld omgaan gaat vaak met vallen en opstaan. Daarom heb ik vier archetypes gemaakt van hoe studenten met geld omgaan. Welk archetype ben jij?

De Geldwolf. Jij let op je centen alsof het je fiets in Amsterdam is. Jij bent altijd op zoek naar koopjes en de meest geraffineerde deals. Voorschieten? Mee-potten? Jou niet gezien. Dagobert is jouw tweede naam en langslopende koppels zijn jaloers op hoe intiem jij met je geld bent.

De Cash-aholic. Als er iemand weet waar je flappen vandaan kunt toveren, dan ben jij het. Jij leeft als nomade en hobbelt van job naar job voor wat geld. Jij hoeft nooit een tof avontuur te weigeren en hebt geen last van uitstelgedrag omdat jij weet hoe je je zaken fixt.

‘Rondjes geven, splitten, de rekening na een eerste date, ik vind het allemaal maar lastig en ongemakkelijk’

De Meelifter. Met een paar handige catchphrases zoals “Oh sorry, portemonnee vergeten” of “Ik krijg mijn loon pas maandag, ik betaal je terug” zwendel jij je door het leven. De opgetelde schulden die jij bij je vrienden hebt staan, zijn hoger dan Trumps ego. Maar als je dan toch de boel aan het belazeren bent, kun je dat beter in stijl doen. Want voor de meelifter is het, typisch genoeg, nooit te duur. Breng de champagne!

De Big Spender. Maar goed dat jij je loon vóór het weekend kreeg, want die kruiwagen met frutsels, troep, rommel en onzin was écht nodig nu. Met een hedonistische flair roof en plunder jij de nieuwste collecties van whatever. Want anders loopt het geld ook maar zo op je bankrekening te staan. Carpe diem! Met je huis vol spullen.

Of je nou een geldwolf, een cash-aholic, een meelifter of een big spender bent, iedereen heeft weleens moeite met geld. Ik zou aanraden: kijk eens naar een alternatief. Er zijn flink wat toffe trends op komst, zoals de circulaire economie – om ook maar wat duurzaams te propageren. Doe effe wat nuttigs met de wereld. Die tip is gratis.

Eva-Lisa Janssen is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda