Column: Een lullige 5,4

Foto: © Beeldveld/Wilfried Scholtes
Ik ben elke keer toch weer een beetje gekwetst, ik neem dit persoonlijk op hoor. Ik dacht dat we de afgelopen jaren iets hadden opgebouwd, maar het is me goed duidelijk geworden hoe hij echt over me denkt. Ik bedoel, waarom geeft hij me anders een 5,4? Dat doet pijn, ik dacht dat we respect hadden voor elkaar.

Een vijfkommavier. Hoe lullig is dat? Waarom zou hij mij zo’n cijfer geven? Ik ben toch alle colleges aanwezig geweest? Oké vooruit, ik heb misschien drie colleges geskipt, maar hey die waren op maandagochtend en ik heb wél vrijwillig meegedaan toen hij een assistent voor die stomme opdracht zocht. Hoort daar niet gewoon een beetje goodwill tegenover te staan?

‘Eén tiende, dat is alles wat ik nodig heb’

Ik voel de druk, het komende halfuur bepaalt gewoon mijn toekomst. Het bepaalt of ik de komende weken mijn Netflix-skills kan onderhouden of dat ik me weer moet gaan uitsloven. Eén tiende, dat is alles wat ik nodig heb. Ik maak een snelle rekensom, waarschijnlijk gaat het om één extra punt bij één vraag. Dat moet me wel lukken toch?

De adrenaline stroomt door mijn lijf als ik het inzagelokaal binnenloop. Ik zie mijn medestrijders al zitten, zenuwachtig en met haat in hun ogen, klaar om het gevecht aan te gaan. “Wij zijn in de meerderheid, we kunnen hem wel aan”, zeggen de blikken die onderling uitgewisseld worden. Ik vis mijn tentamen uit de stapel en duim onwijs hard dat er een optelfout is gemaakt, dat mijn tentamen is verwisseld met dat van iemand anders of dat de docent mijn antwoorden toch echt verkeerd begrepen heeft. Een 5,4. Die lullige onvoldoende kan echt niet aan mijzelf liggen, toch?

Evi Kuunders is derdejaarsstudent Communicatie in Breda

Harold Tiesing

Geweldig Evi! Spetterend van herkenbaarheid, en dan ben ik nog niet eens een student...

2017-06-19 11:19:30

Max

Nog niet zolang geleden moest je gewoon een volle 6 halen. Daarom staat 6 voor voldoende en heet een 5,5 ook wel een genade zesje. En Puck, in deze tijd van de zesjes cultuur, gaan we toch geen issue van 5,4 mauwende met haat vervulde gedupeerden.

2017-06-17 11:39:53

Puck

Haha! Een veelbesproken thema in de opleidingscommissie ;-) Leuk geschreven!

2017-06-16 14:17:58