Column: Nare overheidsmensen

Overheidsmensen zijn nare mensen. Zo ben ik ooit twee maanden werkloos geweest. Eigenlijk was ik inbetween jobs omdat dat beter klinkt dan werkloos, maar aan het eind van de maand is het gevolg hetzelfde: geen geld. Ik stond nog met één been in het studentenleven, dus ik had daar voldoende ervaring mee.

Gelukkig dacht de overheid met mij mee en kon ik een uitkering aanvragen, omdat ik ooit als vakkenvuller belasting had betaald. Toen ik echter na twee maanden de wekker weer eens moest zetten omdat er een baas in mijn nek begon te hijgen, vergat ik per abuis mijn uitkering stop te zetten. Gevolg: eerst overstroomde mijn spaarvarken en daarna moest ik een paar honderd euro terugbetalen. Nare mensen zijn het, daar bij het UWV. Maar goed, het was wel mijn eigen schuld, dat geef ik eerlijk toe. En toch blijven het nare mensen.

‘Honderden euro’s die je fijn mag terugbetalen van je hongerloontje’

En toen las ik dat studenten nogal eens vergeten hun ov-kaart stop te zetten als zij stoppen met hun studie. Gevolg? Honderden euro’s die je fijn mag terugbetalen van dat vakkenvullers- of horecahongerloontje. Pijnlijk. En dan geef je natuurlijk DUO de schuld, want zij hadden jou moeten waarschuwen of nog beter, alles voor je moeten regelen. Nare mensen, daar bij DUO. Maar stiekem natuurlijk wel je eigen schuld. En toch blijven het nare mensen.

Nog een voorbeeld: ik heb ooit om 1 uur ’s nachts op een volkomen leeg en verlaten kruispunt een boete gekregen voor lopen door rood licht. Op de bon stond vervolgens “driekleurig verkeerslicht negeren”, terwijl ik op dat moment zélfs met mijn lichtelijk aangeschoten hoofd kon zien dat een voetgangerslicht tweekleurig is. Mijn bezwaar mocht niet baten, ik moest betalen van die nare politiemensen. Ja, het was misschien een klein beetje mijn schuld. Maar toch blijven het nare mensen.

‘Vraag je even af of het misschien soms een heel klein beetje jouw schuld is als we je een onvoldoende geven’

Je ziet het, overheidsmensen zijn nare mensen. De enige uitzondering? Docenten. En voordat je hierop reageert en vindt dat docenten wel naar zijn, vraag je even af of het misschien soms een heel klein beetje jouw schuld is als ze je een onvoldoende geven. En dan mag je ons daarna alsnog naar vinden. We blijven immers gewoon overheidsmensen.

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool