Minder aanmeldingen, maar genoeg kansen voor nieuwe generatie accountants

Naar verwachting kiezen komend studiejaar minder scholieren voor een opleiding Accountancy bij Avans in Den Bosch of Breda. Jammer, vindt docent Angela Berkers. “Je hebt een sterke positie op de arbeidsmarkt.  Het beroep zal in de toekomst wellicht veranderen, maar daarmee naar mijn mening alleen maar uitdagender worden.”

Accountancy in Den Bosch heeft momenteel 102 aanmeldingen en Breda 138 aanmeldingen. Dat is respectievelijk 23 en 16 procent minder aanmeldingen dan vorig jaar. Ook landelijk dalen de aanmeldingen voor Accountancy. “We kunnen de daling van het aantal aanmeldingen niet goed plaatsen”, zegt Angela Berkers docent bij de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda. “Vooral omdat de arbeidsmarkt voor accountants momenteel erg goed is. Dat hebben we ook duidelijk gecommuniceerd tijdens de open dagen.” Hierbij waren HR-medewerkers van accountantskantoren in de regio aanwezig om die boodschap extra kracht bij te zetten.

‘Ik geloof niet dat scholieren zich bij de keuze van een opleiding laten leiden door de media’

Geen verklaring
Een oorzaak zou kunnen zijn dat accountantskantoren tijdens en na de crisis nogal ongunstig in de media zijn gekomen. Maar daar zoekt Berkers het niet: “Ik geloof niet dat scholieren zich bij de keuze van een opleiding laten leiden door de media. Bovendien kwam ook duidelijk in het nieuws dat hbo-financials nog steeds de meeste gewilde personen op de arbeidsmarkt zijn. Dat biedt dus geen verklaring.”

De opleidingen in Den Bosch en Breda zijn aan het onderzoeken wat wél een verklaring kan zijn voor de daling om daarop te kunnen anticiperen. “Ik vind dat we geen paniekvoetbal moeten spelen. Accountancy is een mooie, waardevolle opleiding. Vanuit die positie kijk ik graag naar de toekomst.”

Nieuw curriculum
Komend jaar start de Bredase opleiding met een nieuw curriculum waarin werkelijke beroepsvraagstukken leidend zijn. “We zijn daar vorig jaar mee begonnen met de eerste opdracht voor eerstejaarsstudenten voor de Efteling en dat bouwen we verder uit.” Daarnaast speelt Accountancy steeds meer in op de verschillende rollen die afgestudeerden op de arbeidsmarkt tegenkomen. “Een accountant heeft niet alleen de controlerende rol. De adviserende kant wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker.”

‘Ik ben van mening dat digitalisering het werk uitdagender maakt’

Digitalisering
Dat studenten met een diploma Accountancy een mooie toekomst op de arbeidsmarkt hebben, staat volgens Berkers buiten discussie. “Natuurlijk lees ik ook de verhalen over de snelle digitalisering. Maar er zijn, zeker binnen de beroepsgroep, genoeg tegengeluiden. Het gaat niet zo snel als krantenkoppen je doen vermoeden. Bovendien biedt het kansen voor een nieuwe generatie accountants. Ik ben van mening dat digitalisering het werk uitdagender maakt. De administratieve taken zie je veranderen, maar daar komen andere hbo-waardige werkzaamheden voor terug.”

suzanne Huijbregts

Aanvulling op dit artikel: Ook AFM (Accountancy én Bedrijfseconomie) in Den Bosch start in september met een nieuw curriculum waarbij de academies gezamenlijk optrekken.

2017-06-13 20:58:34