Nieuw doeboek tegen eenzaamheid door AKV-student

Eenzaamheid treft iedereen, maar vooral ouderen krijgen er mee te maken. Nu is daar Pim en Suus zorgen voor gezelschap van Marloes Reuser, vierdejaarsstudent Illustratie aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving (AKV|St.Joost) in Den Bosch. Het door haar geschreven en geïllustreerde doeboek verbindt jonge kinderen met ouderen door middel van opdrachten en vragen.

Eenzaamheid is een actueel thema en een onwenselijke emotie, volgens Marloes. “Het is niet makkelijk bespreekbaar, het is niet iets wat je zomaar op straat uitspreekt.” Inspiratie haalde ze uit haar eigen omgeving. “Mijn opa is alleenstaand en gaat elke dag langs bij zijn kinderen en kleinkinderen. Maar daarna gaat opa weer alleen naar huis. Hij geeft aan zich dan wel eens eenzaam te voelen. Dat raakt me.”

Interactieve manier
Met Pim en Suus zorgen voor gezelschap richt Marloes zich op de emotionele kant van eenzaamheid. Twee thema’s die daarin terugkomen zijn: waar speelt het en wat doet het met iemand? Het idee is dat kinderen van zeven tot en met negen jaar het boek met een ouder persoon lezen. In plaats van kinderen bij te brengen hoe zielig eenzame ouderen zijn, benadert Marloes het thema op een interactieve manier: “Met mijn boek introduceer ik kinderen niet alleen met het thema maar laat ik ze ook zien hoeveel plezier elkaars gezelschap op kan leveren.”

Vogeltje tegen de eenzaamheid
Pim en Suus zijn de twee kleinkinderen van de wat oudere en eenzame opa Piet. In zijn huis staat een kooi met een vogel, voor de gezelligheid en tegen de eenzaamheid net als bij Marloes’ eigen opa. Samen ondernemen Pim en Suus allerlei dingen met hun opa. Aan deze avonturen in het boek zijn opdrachten en vragen gekoppeld om interactie te creëren bij de twee lezers. Marloes: “Het kind en de oudere moeten bijvoorbeeld bij opdracht twee door middel van een knipselwerkje uitbeelden hoe eenzaamheid eruit ziet.”

Wat is eenzaamheid voor jou?
Haar eigen nichtje en opa mochten als eersten het boek uitproberen. “Mijn nichtje beantwoorde de eerste vraag uit het doeboek ‘Wat is eenzaamheid voor jou?’ met: wanneer mijn konijn wegloopt. Mijn opa zei: wanneer er iemand sterft.” Marloes is van plan om uitgeverijen te benaderen voor het uitbrengen van haar boek. “Het kan mooie resultaten opleveren. Mijn opa en nichtje gaven aan dat ze dankzij het boek een hele gezellige middag hebben gehad. En dat is het doel van mijn boek.”

Launch 2017
Het afstudeerwerk van Marloes en afstudeerwerken van medestudenten zijn te zien tijdens Expect Us – Illustration Graduation Show 2017, onderdeel van Launch 2017. Van 1 tot en met 5 juli te bezoeken aan de Onderwijsboulevard 256 in Den Bosch.