Wereldberoemd worden als fotograaf: basis is gelegd voor AKV-studenten

Het fundament voor een roemvolle carrière is gelegd voor zestien afstuderende studenten Fotografie Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost (AKV|St.Joost) in Breda. Via een crowndfundingscampagne wisten zij 4521 euro binnen te halen voor een catalogus waarin hun werk staat afgebeeld. Want om wereldberoemd te worden, moet je verder gaan dan alleen expositie binnen de veilige muren van Avans.

“Iedereen met een camera noemt zich fotograaf en het is makkelijker dan ooit om vast te leggen wat er om je heen gebeurt. Onze generatie is opgegroeid met het idee dat we alles wat we willen zien, kunnen zien. We bevinden ons in een tijd waarin er oneindige hoeveelheden beeld tevoorschijn kan worden gehaald met een enkele muisklik of tik van onze vinger”, licht Janou Munnik toe, vice-voorzitter van de campagne.

Wereldberoemd
Zie je dan staande te houden als fotograaf. Laat staan bekend te worden en er geld mee te verdienen. Volgens de zestien afstudeerders zit er één oplossing op: wereldberoemd worden. Zo snel mogelijk het liefst. Hoe doe je dat dan? “Om dat te worden, moet je gezien worden.”

Catalogus
Naast een standaard expositie hebben de vierdejaarsstudenten besloten een stap verder te gaan door hun werk te bundelen in een catalogus genaamd How To Be a World Famous Photographer. Alle zestien afstudeerders krijgen hierin een paar pagina’s of fame. Het streefbedrag van 4500 euro hebben ze gehaald en de catalogus kan er daadwerkelijk komen. Janou: “De catalogus vinden wij een waardevol onderdeel omdat we hiermee ons visitekaartje naar de buitenwereld afgeven. Een buitenwereld waar het tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend is om als fotograaf in aan de slag te kunnen.”

De werken van de studenten zijn van 1 tot 5 juli ook in het echt te zien tijdens de gelijknamige eindexpositie als onderdeel van de eindexamententoonstelling Launch 2017. Van 1 tot en met 5 juli te zien bij AKV|St.Joost aan de Beukenlaan in Breda.