Blinden vinden hun weg dankzij Bossche Informaticastudenten

De app wordt getest op het complex van Bartiméus

Om een bestemming te bereiken, kunnen blinden en slechtzienden gemakkelijk een routeapp gebruiken. Maar hoe moeten zij hun weg vinden ín een gebouw? Derdejaarsstudenten Informatica in Den Bosch ontwikkelden een app die blinden en slechtzienden helpt bij het navigeren in gebouwen en waarschuwt voor obstakels zoals een brandblusser.

Een van de ontwerpers en bedenkers van de app is Wouter Aarts. Samen met medestudenten ontwierp hij de tool in opdracht van Bartiméus, een vereniging in Zeist die mensen met een visuele beperking ondersteunt. Wouter: “Zelfstandigheid is erg belangrijk voor blinden en slechtzienden. Met onze app hebben ze binnen geen begeleiding meer nodig.”

Simpel
De vormgeving van de app is bewust simpel en functioneel. Wouter: “Als je de app ziet, is die heel lelijk. Maar voor de doelgroep maakt dat niet uit.” Blinden en slechtzienden hebben niks aan functies en knopjes in leuke kleuren en extra gimmicks, zij hebben juist baat bij een functionele app met grote knoppen en alles in zwart-wit. Tevens spreekt de app de instructies hardop uit. “Want een blinde heeft dat geluid nodig.” Ook de manier waarop de app signalen ontvangt, is relatief simpel. Overal op een gebouwencomplex kunnen beacons geplaatst worden. Dat zijn kleine kastjes die een signaal uitzenden. Op basis van dit signaal worden de instructies opgesteld.

Een beacon

Obstakels
De app geeft bijvoorbeeld aan wanneer de gebruiker in de gang naar links of rechts moet maar ook wanneer die verkeerd loopt. Tegelijk waarschuwt de app voor obstakels waar mensen met een normaal zicht automatisch voor uitwijken. Blauwe plekken omdat ergens tegenaan wordt gelopen, zijn verleden tijd. Wouter: “Er zit geen obstakelscanner ingebouwd die de omgeving scant, maar je kunt wel in de instructies invoeren: ga hier links, kijk uit voor de paaltjes in het midden van de weg.”

Eerder testte Wouter de app zelf in zijn eigen huis en werkte die naar behoren. Twee weken geleden testte een vrouw met een visuele beperking de app officieel op het complex van Bartiméus. “Ze was heel enthousiast!”