Column: Is het al bijna vakantie?

Foto: © Beeldveld/Wilfried Scholtes

07:30 – docent: Het is veel te vroeg als ik in mijn auto stap. Ik hoop dat de collegezaal een beetje vol zit deze ochtend. Zou het opvallen dat ik de sheets van vorig jaar gebruik? Ik heb de les niet echt goed voorbereid.

08:00 – student: Ik draai me nog een keertje om. Als ik nou gewoon ontbijt koop in de kantine, kan ik nog even blijven liggen. Slaperig vraag ik mezelf af of ik nog iets als huiswerk had moeten maken.

08:40 – docent: De studenten druppelen een voor een de collegezaal binnen met broodjes, kwarkbekers en kopjes koffie. Ik vraag me af of ze die verpakkingen expres zo maken dat ze zoveel mogelijk geluid maken, om het eerste kwartier van mijn les te verstoren.

‘Ik kijk om me heen en zie iedereen zijn Facebook induiken’

08:55 – student: Ik hol 10 minuten te laat (had ik toch eerder op moeten staan) het college in. Ik duik snel in het dichtstbijzijnde bankje en probeer zachtjes mijn laptoptas te openen (hoe zachter je dat probeert, hoe opvallender het gekrijs van de rits klinkt). Ik kijk om me heen en zie iedereen zijn Facebook induiken. Oh ja, dat wilde ik ook nog even checken. Dit wordt een lange les.

08:56 – docent: Dat zul je altijd zien, heb ik net alle aandacht van de studenten, komt er ééntje te laat binnen. De student duikt snel het ‘telaatkomersbankje’ in en met luid kabaal wordt er een laptop tevoorschijn getoverd. Terwijl de laptop met gebrul opstart zie ik aan de blikken van de rest dat ik de aandacht alweer kwijt ben. Dit wordt een lange les.

09:00 – docent en student: Zucht, is het al bijna vakantie? Het einde van het schooljaar is altijd maar zwaar. Stiekem heb ik wel respect voor alle docenten die het met ons uithouden in deze moeilijke tijd. Voor de laatste weken: heel veel succes en geniet daarna van de zomervakantie! Tot volgend schooljaar!

Evi Kuunders is derdejaarsstudent Communicatie in Breda