OM: ‘eigenaar afgebrand pand Leeuwarden was nalatig’

Bij een brand in Leeuwarden, die vier jaar terug een 24-jarige student het leven kostte, is de huiseigenaar in gebreke gebleven. Hij had moeten zorgen voor een betere brandveiligheid, vindt het OM, dat een voorwaardelijke celstraf van drie maanden eist.

Volgens de openbaar aanklager is de man niet schuldig aan de oorzaak van de brand, maar had hij wel meer moeten doen om het pand brandveilig te maken. Dat meldt Omroep Fryslân. Door de brand, die begon in een kledingwinkel en oversloeg naar een naastgelegen pand, kwam de 24-jarige student Idsart Otte van Stenden Hogeschool om het leven. Hij had een kamer aan de achterkant van het huis, die alleen via een wirwar aan trappen te bereiken was. Daardoor kon hij niet op tijd wegkomen.

‘Niets te verwijten’
Volgens de verhuurder voldeed het gebouw aan alle eisen, maar uit onderzoek bleek later dat er nogal wat schortte aan de brandveiligheid. Zijn advocaat zegt dat zijn cliënt niets te verwijten valt: in de officiële papieren van het gebouw, dat een paar jaar voor de brand was verbouwd, stond dat alles in orde was.

Anders handelen met kennis van nu
De eigenaar zelf vindt de dood van de student “verschrikkelijk”, maar voelt zich niet schuldig, zei hij in de rechtbank. Hij wist niet dat de brandveiligheid niet in orde was, en zou met de kennis van nu anders hebben gehandeld. “Dan had ik het niet verhuurd. Mijn zoon en dochter hebben er ook gewoond. Wat voor vader zou ik zijn?” Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.

Campagne LSVb
De Landelijke Studentenvakbond maakt zich zorgen over de brandveiligheid van studentenhuizen en voert een campagne om die te verbeteren.