Student Verpleegkunde ontwerpt winkelkar van de toekomst

Mariska Setoe, vierdejaars Verpleegkunde in Den Bosch, volgde de afgelopen maanden een minor bij de Avans Innovative Studio. “Ik heb geleerd zo gek mogelijk te denken, een idee is altijd te realiseren.”

Het lijkt niet voor de hand te liggen, een student Verpleegkunde die aan de slag gaat in de Avans Innovative Studio. Studenten van verschillende opleidingen en (hoge)scholen ontwikkelen daar samen innovatieve ideeën en maken prototypes. “Je kunt alles leren”, vertelt Mariska. “De minor is echt een aanrader.” Zelf ontdekte ze dat ze grafisch ontwerpen heel leuk vindt.

Coca-Cola
Iedere twee of drie weken zijn er voor de deelnemers nieuwe opdrachten. Die zijn altijd afkomstig van een bedrijf. De studenten werken elke opdracht uit met een nieuw groepje. Voor Mariska pakte vooral de opdracht van Coca-Cola heel goed uit. Haar groepje bedacht een winkelkar van de toekomst en die werd door de opdrachtgever enthousiast ontvangen.

“We hebben gekeken hoe we de winkelervaring kunnen verbeteren. Mensen ergeren zich tijdens het boodschappen doen het meest als ze iets vergeten of niet kunnen vinden. Onze winkelkar kan dat oplossen.” Die beschikt namelijk over een tablet, waarmee je kunt inchecken en je boodschappenlijstje kunt uploaden. Je kiest voor je gebruikelijke, een alternatieve of uitgebreide route door de winkel. De tablet vertelt waar je naartoe moet en geeft informatie over producten en aanbiedingen.

Voedselverspilling
Het groepje van Mariska heeft ook een idee voor het tegengaan van voedselverspilling in de winkelkar van de toekomst verwerkt. Hoe langer een product in de winkel ligt, hoe meer korting de klant krijgt. “Dan hoeft er minder weggegooid te worden.”

Opdrachtgever Coca-Cola is blij met het idee en wil het met grote supermarkten gaan delen. “Het is bijzonder dat ons idee is uitgekozen”, zegt Mariska. “Het is niet eerder bedacht, snel toepasbaar en een tablet kost niet zoveel meer, dus is het haalbaar.”

Wegwerp-BBQ
Toch is dit niet de opdracht waar Mariska het meest trots op is. Voor Slowing the food bedacht ze met een ander groepje een BBQ-bezorgdienst. Die levert een wegwerp-BBQ en alle bijbehorende ingrediënten. Die kun je bijvoorbeeld op een zomeravond in het park laten bezorgen. Dat de meeste ideeën niet echt uitgevoerd worden, vindt de Verpleegkundestudent niet jammer. “Het bedenken is het leukste.”

Doordat de deelnemers van de Avans Innovative Studio verschillende achtergronden hebben, vullen ze elkaar goed aan, vindt Mariska. “Dat is de essentie van de studio. Als je de kans hebt om de minor te volgen, moet je het doen. Ik heb er veel geleerd. Ik hoop dat ik creatief denken ook in mijn eigen opleiding kan gebruiken. Binnen de zorg is dat wel nodig.”