Wilde paarden spelen hoofdrol in afstudeerdocumentaire CMD’ers

Jamie-Lee Bal en Joanne Landman zijn net-afgestudeerd bij de opleiding Communicatie & Multimedia Design in Den Bosch. Voor hun afstuderen verbleven ze drie maanden in Bulgarije waar ze een documentaire maakten over wilde paarden. Inmiddels staat de documentaire Status Wild online en geven Joanne en Jamie-Lee tekst en uitleg.

“Echte wilde natuur bestaat nog in Europa en staat niet voor ruigheid maar voor vrijheid. Wij mensen hoeven ons niet altijd te bemoeien met de natuur, de dieren en de planten. Zoals de eindquote in onze documentaire luidt: ‘Nature existed billions of years without the people and can exist without us’”, vertelt Joanne. Samen met Jamie-Lee Bal verbleef de net-afgestudeerde CMD-student drie maanden in Bulgarije om wilde paarden te filmen.

Toerisme en educatie
De documentaire van beide studenten wordt gebruikt door ARK Natuurontwikkeling om de Bulgaarse overheid in te laten zien hoe belangrijk deze wilde paarden zijn voor de natuur in de Rhodopen. Bovendien zal de film gebruikt worden als voorbeeld voor andere landen om ook een Status Wild aan te vragen. “Daarnaast wordt onze documentaire ingezet voor toerisme in de regio, educatie op zowel scholen als speciale feestdagen en het verspreiden van de ‘Rewilding; boodschap om Europa een stukje wilder te maken.”

“Voor ons afstudeerproject wilden we erg graag naar het buitenland, om daar onze passie voor film te combineren met mooie natuur en mensen die zich inzetten voor deze natuur. Dat inspireerde ons heel erg. We hebben allemaal verschillende Europese natuurorganisaties gemaild of ze een mooi project voor ons hadden. Toen het Status Wild project voorbij kwam, waren we eigenlijk gelijk verkocht. Wilde paarden rennend door de bergen, we zagen de dronebeelden al voor ons!”

Naar Bali
Jamie-Lee en Joanne hebben de smaak van het samen films maken te pakken. “In september zitten we waarschijnlijk op Bali om daar video’s te maken voor een organisatie die vrijwilligersreizen organiseert voor jongeren. We gaan dus lekker door met video! En we zijn heel benieuwd wat voor projecten nog op ons pad komen, nu Status Wild online is.”