3 eerstejaars over hun keuze voor Avans

De komende weken starten weer duizenden studenten bij een van de verschillende Avansopleidingen. Drie van hen vertellen waarom zij gekozen hebben voor Avans en hoe ze aankijken tegen de frisse start.

‘De laatste keer dat ik een boek onder m’n neus had, is alweer anderhalf jaar geleden’

Naam: Bella Mucic
Woonplaats: Den Bosch
Vooropleiding: mbo jeugdzorg
Opleiding: Social Work Breda

“Ik heb hiervoor een behoorlijk lang traject afgelegd. Na een mbo-opleiding kinderopvang wilde ik als leidster in een kinderdagverblijf werken. Helaas sloeg de crisis toe, dus was er een groot banentekort. Ik zag mezelf genoodzaakt om een nieuwe opleiding te volgen. Vanwege mijn affiniteit met het werkveld, koos ik voor de mbo-opleiding jeugdzorg. Na mijn studie vond ik een baan als ambulant medewerker. Ambulant houdt in dat je geen vaste werkplaats hebt. Ik heb dagelijks te maken met moeilijke situaties en moet daarvoor werkbare oplossingen vinden.
Ik weet niet precies waarom, maar het werken als hulpverlener past heel goed bij mijn karakter. De motivatie komt als het ware van binnenuit. Wel heb ik de behoefte aan meer uitdaging. Daarom koos ik voor de studie Social Work. Ik blijf voorlopig werken als ambulant hulpverlener, maar als de werkdruk te hoog wordt, stop ik ermee. Het is niet de bedoeling dat ik mijn voltijdstudie niet haal door mijn baan. Spannend is het zeker, want de laatste keer dat ik een boek onder m’n neus had, is alweer anderhalf jaar geleden.”

‘In mijn ambitie is plaats voor iets groots’

Naam: Teun Veekens
Woonplaats: Valkenswaard
Vooropleiding: havo
Opleiding: Advanced Business Creation Den Bosch

“Tot maart heb ik samen met een kameraad mijn eigen meubelbedrijf gehad. We produceerden en verkochten maatwerk designmeubelen. Met name boomstamtafels die nu heel populair zijn. Mijn vriend werd ziek en het was te veel voor mij om alles alleen te doen, daarom zijn we ermee gestopt. Ons meubelbedrijf was klein en ambachtelijk, maar in mijn ambitie is plaats voor iets groots. Wellicht dat het lukt na mijn studie Advanced Business Creation (ABC).
Concrete plannen zijn er nog niet, maar na de opleiding ga ik het ondernemende avontuur zeker weer aan met een zo breed mogelijke kennis op zak. Ik hoop vooral mijn kennis op het gebied van marketing en branding te kunnen verbreden. Ik vind mezelf vrij creatief. Een puur bedrijfseconomische opleiding past daar niet bij. Bij ABC is veel creatieve ruimte. Nu woon ik nog in Valkenswaard, maar ik wil rustig aan op zoek naar een kamer. Dat hoort er wel een beetje bij. En het studentenleven, daar kijk ik ook erg naar uit.”

‘Mensen in mijn omgeving vinden het een gedurfde stap’

Naam: Cynthia Post
Woonplaats: Vleuten
Vooropleiding: mbo onderwijsassistent
Opleiding: Business IT & Management Breda

“De afgelopen vijf jaar heb ik gewerkt in een kinderdagverblijf, maar daar kan ik geen uitdaging meer in vinden. Daarom heb ik besloten een hbo-opleiding te volgen. Ik heb meerdere hogescholen bezocht, op internet gezocht en met verschillende mensen gesproken. Uiteindelijk leek de opleiding Business IT & Management mij erg leuk omdat die communicatie combineert met ICT. Je zit niet alleen maar achter de computer. Mijn vriend heeft dezelfde studie gevolgd, via hem weet ik wat de opleiding zoal inhoudt.
Het is een hele stap voor mij. Ik heb mijn vaste baan opgezegd om voltijd naar school te gaan. Na het mbo was ik het leren een beetje zat, daarom ben ik toen gaan werken. Nu is het een bewuste keuze om weer te gaan studeren en ik heb er veel zin in. Mijn collega’s van het kinderdagverblijf vinden het wel jammer dat ik ga. Mensen in mijn omgeving vinden het een gedurfde stap.”