Bijna alle internationale Avansstudenten dak boven het hoofd

illustratie: Julika RunowWaar voorgaande jaren alle zeilen bijgezet moesten worden om alle internationale Avansstudenten te huisvesten, hebben dit jaar bijna alle buitenlandse studenten woonruimte. Dankzij de komst van nieuwe gebouwen zijn er in Den Bosch zelfs nog kamers over.

Vorig jaar trokken medewerkers van het International Office (IO) aan de bel omdat een flink aantal studenten in september nog in hostels en bij vrienden verbleven. Avans kampte de voorgaande jaren met gebrek aan kamers om internationale studenten te huisvesten in Breda en Den Bosch. Met name studenten die geen vol collegejaar bij Avans studeren zijn lastig te huisvesten. Eerdere jaren sliepen studenten in hun auto of verbleef ze op kosten van de hogeschool in een hostel.

Den Bosch
Om dergelijke situaties te voorkomen, begon het IO ruim van te voren met leggen van contacten en het realiseren van nieuwe accommodaties, vertelt Bjorn de Kort. “Het ziet er dit jaar een stuk gezonder uit.” Een oud bejaardentehuis aan de Zuiderschans in Den Bosch werd omgebouwd tot wooneenheden voor studenten waar Avans gebruik van mag maken. Inmiddels hebben alle internationale studenten in Den Bosch huisvesting.

Bonnefooi
In Breda klopten de afgelopen weken nog een ongeveer tien studenten zonder woonruimte aan. De Kort heeft er vertrouwen in dat zij snel onderdak hebben. “Je hebt altijd studenten die op de bonnefooi komen. Met hen hebben wij één-op-ééncontact maar dat is onder controle. We hebben hen geadviseerd zelf te zoeken en zodra er bij ons wat binnenkomt, brengen wij de student in contact met die partij.” Mocht je nog een kamer hebben, neem dan contact op met het International Office van Avans.