‘Ik ben me veel bewuster van de impact van milieuvervuiling’

illustratie: Janine Janssen

GreenOffice gaat er vanaf september alles aan doen om Avans milieubewuster te maken. Sophia Daoud, tweedejaarsstudent International Business and Languages in Den Bosch, is één van de studenten die zich in gaat zetten voor een ‘groener’ Avans.

‘Ik dacht: als ik niets doe, kan ik ook niet verwachten dat er iets verandert’

Duurzaamheid is niet altijd een belangrijk thema geweest voor Sophia. “Mijn ouders komen uit Somalië, een land dat al jaren geteisterd wordt door een burgeroorlog. Voorheen had ik daarom vooral oog voor mensenrechtenthema’s en conflict. Pas vanaf mijn zestiende kwam daar het milieu bij”, vertelt ze. NPO-documentaires over de textiel- en vleesindustrie speelden een belangrijke rol. “Die programma’s raakten me echt. Ik dacht: als ik niets doe, kan ik ook niet verwachten dat er iets verandert. Ik ben me nu veel bewuster van de impact van milieuvervuiling.”

Handen uit de mouwen
Sophia wil daarom zelf bijdragen aan een milieuvriendelijkere wereld. “Voor mijn studie werkte ik met medestudenten aan een duurzaamheidsproject. Tijdens een bijeenkomst, stond er na afloop een bericht op de Blackboard over vacatures bij GreenOffice van Avans. Het sprak me heel erg aan, dus stuurde ik coördinator Esther Punte een bericht. Nu kan ik zelf mijn handen uit de mouwen steken om iets te doen voor het milieu.”

E-waste
Komende maand start GreenOffice met verschillende projecten. Sophia: “Je kunt daarbij denken aan onderzoek naar e-waste (elektronisch afval, red.) bij Avans, het verduurzamen van de catering en een project over de CO2-impact van Avans. Mensen hebben soms geen idee hoe vervuilend we eigenlijk bezig zijn.”

‘Het is cool om te zien wat wij als studenten voor elkaar krijgen’

Multidisciplinair
Om duurzamer te worden is het belangrijk de krachten te bundelen, weten de enthousiastelingen van de GreenOffice. Daarom werken studenten van verschillende studierichtingen samen aan de groene projecten. “Die multidisciplinaire setting lijkt me interessant. Je motiveert elkaar. Het is ook cool om te zien wat wij als studenten voor elkaar krijgen“, aldus Sophia.

Heb jij ook inventieve, groene ideeën of wil je deelnemen aan een van de projecten van de GreenOffice? Meld je dan hier aan.