Onderzoek naar ‘verziekte cultuur’ bij Haagse Hogeschool

Foto: wikipediaVolgens een anonieme brief is er bij de Haagse Hogeschool sprake van een “verziekte bestuurs- en managementcultuur en belangenverstrengeling.” De raad van toezicht stelt met spoed een onderzoek in.

“Kritische geesten worden op een zijspoor gezet, weggepest, vervangen”, staat in de brief waaruit Omroep West citeert. De bestuurscultuur bij de Haagse Hogeschool zou zich kenmerken door intimidatie, vileine spelletjes en financiële belangenverstrengeling.

Reorganisatie
In juni kondigde bestuursvoorzitter Leonard Geluk om financiële redenen een vacaturestop en een reorganisatie aan. Dit was volgens Omroep West de aanleiding voor de brief aan de raad van toezicht en het college van bestuur.

Veel vragen over de financiën vanuit de hogeschoolraad zouden volgens de briefschrijvers ‘systematisch’ zijn genegeerd of onvolledig beantwoord. Een reis naar China, waarbij businessclass zou zijn gevlogen, zette eveneens kwaad bloed. Ook zou de tevredenheid onder medewerkers en studenten zijn afgenomen en zou het bestuur een kritisch rapport van de vertrouwenscommissie onder de pet hebben gehouden.

Onderzoek
De raad van toezicht vindt het jammer dat de brief anoniem is, zegt een woordvoerder, maar de raad gaat desondanks “met grote spoed” een onderzoek instellen. “We willen weten welke aantijgingen precies op waarheid berusten.” Zolang dat nog loopt, geeft het college van bestuur geen inhoudelijk commentaar.