Studenten Associate degree racen door het water én door hun opleiding

Afgelopen dinsdag was de introductie van de studenten die dit studiejaar een Associate degree-opleiding gaan volgen. Op deze bloedhete dag was jetskiën in het water van Experience Island zeker geen vervelende activiteit.

Wat is een Associate degree?
Het begrip Associate degree (Ad) heeft sinds vier jaar naast de bachelor en master een plek in het Nederlandse onderwijs. Een Ad houdt in dat studenten na hun behaalde mbo-diploma nog een diploma kunnen behalen dat tussen mbo-4 en een hbo-bachelor in zit. Eén van de voordelen voor studenten is dat de opleiding slechts twee jaar duurt.

Eerstejaars Sebastian Gimbrère gaat voor een Ad in marketing. “Ik heb al een mbo-opleiding sportmanagement achter de rug. Ik wil graag nog doorleren maar ik heb geen zin om nog vier jaar naar school te gaan. Deze manier biedt voor mij uitkomst. Als ik toch zin krijg om door te leren kan ik altijd hierna nog een hbo-bachelor doen.”

Makkelijkere overgang
Voor Niels Marks maakt de korte duur van de opleiding niet zoveel uit. Hij ziet het meer als een soort bruggetje van het mbo naar het hbo. “Ik heb zelf ervaren dat de stap naar hbo erg groot is. Deze opleiding zit er tussenin, met meer praktijk dan een normale bachelor. Dat maakt het voor mij een fijne tussenweg. Wanneer ik dit diploma op zak heb, begin ik met meer zelfvertrouwen en ervaring aan mijn hbo-opleiding.”

Avans biedt dit jaar de opleidingen voor het eerst aan in voltijd. De hogeschool kreeg ruim tweehonderd aanmeldingen van studenten. Helaas deden er daarvan slechts twintig mee aan de verfrissende intro-activiteit. Dat wil de pret gelukkig niet drukken. Eerstejaars Niels: “Het is moeilijker dan het lijkt, maar wel erg leuk. Je moet genoeg gas geven en er dan opspringen. Dan ga je echt hard!” En hard gaan ze, die Ad-studenten. Nu op de jetski’s, vanaf volgende week op weg naar een diploma.