Swapfiets in Tilburg: voor 12 euro per maand een fiets

Voor 10 euro een rammelfiets scoren van een dakloze achter het station of een via Marktplaats die om de haverklap kapot gaat? Dat is verleden tijd met Swapfiets in Tilburg aan de Korvelseweg. Voor 12 euro per maand huur je een gloednieuwe fiets. Inclusief gratis reparaties aan huis.

Fietsen en studenten, dat is nogal een dingetje. Als je fiets niet gejat wordt, is er altijd wel een mankement. Slag in het wiel of de ketting die er telkens af valt. En voor je het weet staat je fiets in het slechtste geval weer een paar dagen bij de fietsenmaker.

Swapfiets
Het idee achter Swapfiets is simpel: voor 15 euro per maand huur je een gloednieuwe simpele en robuuste omafiets, te herkennen aan de blauwe voorband. Studenten krijgen 3 euro korting. Als de fiets kapot is, stuur je een appje naar Swapfiets en komen ze die binnen 12 uur ter plekke én gratis repareren. Mocht dat ter plekke niet lukken, dan komen de mannen je fiets omruilen voor een andere.

Frustratie
“Wij weten uit eigen ervaring hoeveel frustraties er bij studenten over het fietsgebruik zijn”, vertelt Richard Burger aan het Brabants Dagblad over het ontstaan van het idee. “Het lopen naar de fietsenmaker die dan ook nog eens te veel vraagt, dagen zonder fiets doorbrengen. We dachten: waarom draaien we het niet om?”

Geen borg
Wordt de fiets gestolen, dan betaal je 40 euro. Als de fiets niet op dubbelslot stond, betaal je 60 euro. Ook fijn: je betaalt geen borg. En als je het na een paar maanden beu bent, zeg je gemakkelijk je abonnement weer op.