Yoghurtdoop voor eerstejaars AB&I Den Bosch

De eerste introducties zijn van start en sommige gaan er net wat anders aan toe dan andere. Net wat viezer en extremer. Zoals de introductie van de Academie voor Bouw en Infra in Den Bosch, waar niemand veilig was voor de pakken yoghurt die door de lucht vlogen.

“Geen enkele introductie is zo als die van ons”, vertelt papa Bram van Hoof. Hij zit onder de opgedroogde yoghurt maar kijkt nog erg vrolijk. Verderop zitten 85 eerstejaarsstudenten die meedoen aan de introductie, nog onwetend wat er de komende uren gaat gebeuren. Net als Bram zitten ze onder de opgedroogde yoghurt van het gevecht van die ochtend. Sommigen hebben nog groene en blauwe vlekken van de verf van de voorgaande dag.

Bram: “Ze mochten allemaal een tasje vullen met de meest noodzakelijke spullen. Sommigen hebben een tweede paar schoenen mee maar geen douchespullen.” Eerstejaars Marieke: “Ik zou willen dat ik een pyjama in de tas had gedaan.” Tevens sjouwen de eerstejaars verplicht een bouwbijbel en baksteen met zich mee en moeten ze het zonder telefoon doen. Bram: “Nu worden ze gedwongen om met elkaar te communiceren en leren ze elkaar echt kennen.”

Sambaltwister
Op het terrein in Valkenswaard staat de tweede dag in het teken van sport en spel. Zo is er een geïmproviseerd twisterveld waar de rode stippen van sambal komen. “We hadden geen rode verf”, vertelt de begeleidster. Verderop ligt een groot plastic zeil waar de studenten zo ver mogelijk overheen moeten glijden en een paar meter verder nemen twee teams het tegen elkaar op met touwtrekken. Het vieste spel is het spel met de yoghurt waar twee teams strijden om een yoghurtpak waar een QR-code in zit die ze moeten bemachtigen.

Yoghurt
Maar de tientallen pakken zuivel vliegen intussen al rond over het gehele terrein. Naast de opgedroogde yoghurt zitten de meeste studenten nu ook onder de verse. Her en der hoor je een schreeuw van iemand die onder gegooid wordt en rennen pappa’s en mamma’s voorbij met plakkaten yoghurt op hun hoofd. Niemand is veilig. Maar schoon zullen de studenten voorlopig toch niet worden met een moddergevecht in het vooruitzicht.

Bram heeft nog wel een tip voor alle eerstejaars die nog op intro gaan: “Laat het gewoon over je heen komen. Letterlijk en figuurlijk.”

Bram

.. die pubers.