Avansstudent op Curaçao zamelt goederen in voor slachtoffers orkaan Irma

De hulpverlening voor de slachtoffers van orkaan Irma komt traag op gang. Bewoners van eilanden in hetzelfde gebied, zoals Curaçao, zetten nu zelf inzamelacties voor de getroffenen op touw. Zo ook Bredase derdejaarsstudent Bedrijfskunde MER Nina de Koning die daar verblijft voor haar stage.

Twee weken geleden raasde Irma over onder andere Sint Maarten. De orkaan viel in de vijfde en daarmee zwaarste categorie. Niets bleef gespaard, het eiland is één grote ravage. Velen verloren al hun bezittingen en zijn dakloos. De supermarkten zijn leeggeplunderd en er is een gebrek aan water en voedsel. Sommige eilandbewoners moeten het doen met één flesje water per persoon per dag.

Verbondenheid
Nina loopt stage bij Van den Tweel, de grootste supermarkt op Curaçao. Het eiland zelf bleef gespaard. “Hier is het vooral ontzettend warm. De wind die er normaal staat, is namelijk naar de orkanen toe getrokken.” Hemelsbreed liggen de eilanden op 1,5 uur vliegen van elkaar verwijderd. Toch is er een band met de getroffen eilanden: “Antillianen voelen zich erg met elkaar verbonden. Er zijn veel locals die familie, vrienden en kennissen op de getroffen eilanden hebben wonen”, vertelt ze over de reden van de inzamelingsactie. De actie waarbij zij hielp, is opgezet in samenwerking met groep vrijwilligers van het Hurricane Irma Relief team, het Rode Kruis, Marine Curaçao en haar stagebedrijf. “Als een van de grootste supermarkten op Curaçao kun je niet achterblijven.”

Eerste levensbehoeften
“Er is vooral gebrek aan eerste levensbehoeften en kleding. Denk daarbij aan water en eten, het liefst in blik of droog eten want dat is lang houdbaar. Maar ook schoonmaakspullen en producten  voor persoonlijke hygiëne zoals luiers voor baby’s en maandverband voor vrouwen zijn hard nodig.”

Hulpgoederen zijn hard nodig dus. Gelukkig zien Nina en mede-vrijwilligers de goederen binnenstromen: “We hebben echt ontzettend veel binnen gekregen. Ik geloof dat er in totaal zo’n 25 rolcontainers gevuld zijn. Naast eerste levensmiddelen is er ontzettend veel kleding binnengehaald.”

De eilanden maken zich momenteel op voor de gevolgen van een tweede naderende orkaan. Orkaan Maria zal niet over de eilanden razen, wel worden er enorme hoosbuien verwacht.