Avansstudent maakt aardbeving mee: ‘Ik ben nog nooit zo bang geweest’

Jihane Sekkali, student International Business and Management Studies (IBMS) in Breda, was in de Mexicaanse stad Puebla toen zij afgelopen dinsdag werd opgeschrikt door een krachtige aardbeving. “We bewogen van boven naar beneden en van links naar rechts.”

Jihane verruilde anderhalf jaar geleden Nederland voor Mexico om twee jaar te studeren aan Avans’ partner-instelling Universidad de las Américas Puebla. “In de afgelopen maanden waren er vaker schokken, maar die voelde je nauwelijks”, zegt ze. “De beving van een paar weken terug had zelfs een kracht van 8.1, maar ook die was niet zo heftig. Het epicentrum lag toen in de Stille Oceaan”

‘We zagen de grond onder het huis letterlijk op en neer gaan’

De student IBMS werkte dinsdagmiddag thuis aan haar scriptie toen alles hevig begon te trillen. “We bewogen van boven naar beneden en van links naar rechts, heel bizar.” In eerste instantie begreep Jihane niet wat er gebeurde. “Toen hoorde ik mijn Mexicaanse huisgenoot in de tuin Terremotto! roepen: het Mexicaanse woord voor aardbeving. Ik rende in paniek naar buiten. Stonden we daar tussen de hoge muren van de tuin en het huis. We zagen de grond onder het huis letterlijk op en neer gaan.”

Stad lamgelegd
“Sommige Europese huisgenoten begonnen van schrik te huilen”, vertelt Jihane. “Zelfs mijn Mexicaanse huisgenoten vertelden nooit zo’n heftige schok te hebben ervaren.” De beving legde de hele stad lam volgens Jihane. “Er was geen elektriciteit en we konden niemand bereiken. Het verkeer lag plat en stoplichten werkten niet. Mijn huisgenoten en ik waren superongerust, want we wisten niet hoe het ging met de huisgenoten die op dat moment niet thuis waren.”

Toen Jihane weer internet had, legde ze direct contact met de rest. De één zat vast in een kantoorgebouw, de ander kon haar universiteitsgebouw niet uit. Haar huisgenoten overleefden de beving. Er vielen in totaal ruim driehonderd dodelijke slachtoffers.

‘Iedereen die blijft, helpt mee om de stad op te bouwen’

Jihane: “Onze universiteit is flink beschadigd. De bibliotheek is bijvoorbeeld deels ingestort.” Ook veel andere gebouwen, kerken en monumenten zijn kapot. “De Aztec Empire, de grootste pyramide ter wereld, is voor een deel beschadigd”, weet de student.

Meer bevingen
Uit angst is een aantal Europese medestudenten van Jihane naar huis gegaan. Zelf is ze niet van plan om terug te komen naar Nederland. “Iedereen die blijft, helpt massaal mee om de stad weer op te bouwen. Dat is mooi om te zien. Op een gegeven moment waren er zelfs teveel vrijwilligers.”

Na de schok van dinsdag werd Mexico dit weekend nog tweemaal getroffen door een beving. Het dodental blijft oplopen. Drie andere Avansstudenten verblijven op het moment in het Mexicaanse Guadalajara, maar zijn voor zover bekend in orde, laat het International Office van Avans weten.