CMD’ers ontwerpen interactief Bomberman-spel: ‘Kinderen staan in de rij’

Sander van Beek, uitvinder van de Save-Button, is niet de enige ‘handige Harry’ bij Avans. Communication & Multimedia Design studenten Jan Hopmans en Bart Wilke maakten een interactief spel geïnspireerd op de klassieker Bomberman.

Even een throwbacknaar groep zeven. Naast snottebellen afvegen aan je mouw en vormpjes maken van kneedgum zat je waarschijnlijk stiekem op de schoolcomputer spele.nl af te struinen. En wat speelde je dan? Juist. Bomberman. Het computerspel is inmiddels in veel verschillende varianten uitgebracht, maar een interactieve versie was er nog niet.

Project
Studenten Jan en Bart maakten het spel voor een project van CMD. Jan legt uit: “We werkten in een projectgroepje met vier mensen. Uiteindelijk is het project afgerond met een voldoende, maar Bart en ik zagen nog verbeteringen. Wij hebben er vervolgens met z’n tweeën nog verder aan gewerkt.”

Bart (links) en Jan bij het Bomberman-spel

Het interactieve Bomberman-spel is een tafel gemaakt van houten pallets, met in het midden verschillende kleuren lichtvlakken. Er kunnen vier mensen rond de tafel staan die elk een andere kleur representeren. Spelers kunnen met behulp van grijpers en pinnen bewegen en op die manier bommen leggen.

Populair
Klinkt ingewikkeld, toch was het spel op de Eindhovense Maker Faire dit jaar onwijs populair onder kinderen. Jan: “Het spel is eigenlijk niet voor kinderen bedoeld omdat de grijpers best groot en zwaar zijn. Maar ze verrasten ons, ze bedachten al snel maniertjes waardoor ze het apparaat toch konden bedienen.”

Mogelijkheden
Jan en Bart zien interessante mogelijkheden voor de toekomst met het spel. Jan: “Het zou leuk zijn als we dit spel in de toekomst zouden kunnen verhuren. Op festivals zou het bijvoorbeeld echt goed passen.”