HBO Intro Breda: Breepark overtreft de verwachtingen ‘De shit is wel aan zeg!’

“Allemaal aan het biééér!”, roepen De Lievelings Djʼs van je Zusje al vroeg op het Bredase introfeest. Talloze acts trakteren de nieuwe studenten tijdens de eerste editie op locatie Breepark op een wervelwind aan hitjes, oude knallers, house, trance en zelfs een beetje hardstyle. Een stukje verder fietsen dan voorgaande jaren, maar dat deert de meeste feestgangers niet.

Echt zomers is het niet op het HBO Intro Festival, maar ach, wat zijn een paar druppels en een een beetje wind? Dat moeten de Bredase eerstejaarsstudenten ook hebben gedacht, want langzaam maar zeker loopt Breepark behoorlijk vol. Alle studenten hebben een gekleurd polsbandje dat de tap, afhankelijk van hun leeftijd, wel of niet opent.

Nieuwe locatie
Pakweg zesduizend studenten hebben zich vooraf opgegeven, maar het aantal bezoekers is vermoedelijk iets lager uitgevallen. Het is in ieder geval minder massaal dan voorgaande edities in de binnenstad.

Binnenstad? Onhandig
Die nieuwe opzet komt vanuit de gedachte om eerstejaarsstudenten meer centraal te zetten dan voorgaande jaren. Je kunt ervan vinden wat je wil, de meeste aanwezige festivalbezoekers zijn er niet rouwig om. Sommigen hebben zelfs niets meegekregen van alle fuzz vooraf en genieten vooral van de goede sfeer. “Er is hier zoveel ruimte. Dat lijkt me in de binnenstad maar onhandig”, constateert student Guy. Zijn vrienden sluiten zich daarbij aan. “Al was ik er vorig jaar niet bij, misschien was het toen wel vetter”, zegt een van hen.

Strak aangekleed
Rondom een Hawaiiaanse slushbar, waar alcoholische slush puppies als warme broodjes over de toonbank gaan, slurpen vriendinnen Minke en Roza van hun ijscocktail.  “Ik weet niet hoe het vorig jaar was, maar kijk om je heen, dit is toch super strak aangekleed?”, aldus Roza. “Ik heb een ov-kaart, dus het boeit mij niet dat ik wat verder moet reizen”, vult Minke aan.

Met je intromaatjes op de foto
Als het eenmaal begint te schemeren, worden de studenten losser. Bij de mainstage, maar ook voor de fotoshoot van Punt. “Mag ik dan mijn vrienden erbij roepen voor de foto”, vraagt Stefan. Die vrienden kent ‘ie nog maar twee weken: ontmoet op zijn introkamp. “Ik hoopte op een herhaling van m’n intro en hier hangt eigenlijk diezelfde energie”, zegt hij.

Suikerspinnen!
Energie is later op de avond ook voelbaar bij de mainstage. Daar staan de Nederlandse Girls Love DJs, al jaren bekend in de Nederlandse dance- en festivalscene. De fanatiekelingen vlak voor de stage dansen het zweet op hun lijf. Zo ook Emma en Robin. “Het is wel een stukje fietsen, maar op zich is hier dan ook wel wat meer ruimte”, zegt Emma over de nieuwe locatie van het festival. Robin: “Ik vind het jammer dat je maar één introducé mee mag nemen, maar de shit is hier wel aan zeg!” Wat ze het tofste vinden aan de avond? Emma: “Die gratis suikerspinnen van Virgo! Eigenlijk wil ik daar nu wel heen!” Terwijl ze richting de suikerspinnenkraam van Virgo dartelt, loopt Robin haar lachend achterna.

Aan proviand sowieso geen gebrek op het festival. Behalve gratis lolly’s en suikerspinnen hebben de studenten de keus uit ambachtelijke broodjes beenham, friet, pizzapunten en zelfs McFlurry’s. Natuurlijk ook bier, dat volgens een student spotgoedkoop is. “Twintig euro voor twaalf muntjes”, zegt Eva verwonderd tegen een studiegenoot. “Is dat goedkoop dan?”, reageert de studiegenoot twijfelachtig.

Scoren op de toren
Wie de pompende housebeats en het twerken even beu is, kan zich wagen aan het bierkrattenspel van dispuut Brutus: bouw een toren van kratten en zie daar vervolgens op te klouteren. Relaxen kan ook, onder andere in het hoekje van de Bier Bus, of op de gekleurde poefjes, die her en der op het festivalterrein staan.

Het normaliter troosteloze Breepark overtreft uiteindelijk de verwachtingen, vooral dankzij de aankleding en goedgestemde studenten. Hoe later op de avond, hoe meer handjes de lucht in gaan. Feestgangers die om 23.00 uur  hun benen nog niet hebben moegedanst, stappen op de fiets naar het centrum voor de afterparty in de Graanbeurs.

Fotoalbum
Punt Magazine was donderdagavond aanwezig op het festival. Ben jij op de foto gezet? Check je foto in het Facebook-album.